Ξεκίνησε στις 11 Ιανουαρίου η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, η οποία θα διαρκέσει έως τη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016...
Με αφορμή την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων ο Συνήγορος του Καταναλωτή δίνει συμβουλές για έξυπνες αγορές:
1. Υιοθετούμε συνετή καταναλωτική συμπεριφορά
- Αγοράζουμε έχοντας υπόψη τον οικογενειακό προϋπολογισμό μας και τις οικονομικές δυνατότητές μας. Kαταρτίζουμε λίστα με τα απαραίτητα είδη.
- Δεν αγοράζουμε υπό πίεση. Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως τις 29-2-2016, οπότε καλό είναι να κάνουμε έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών και ποιότητας, σε συνάρτηση, βέβαια, με τις ανάγκες μας.
-Στην περίπτωση της αγοράς με πίστωση (πιστωτική κάρτα με δόσεις ή καταναλωτικό δάνειο), ελέγχουμε προσεκτικά τους επιμέρους όρους και λαμβάνουμε υπόψη τις χρεώσεις που συνεπάγεται και, κυρίως, τους τόκους, τον αριθμό των δόσεων κ.λπ. σε σχέση με το οικογενειακό εισόδημά μας.
2. Αποφεύγουμε τις παγίδες
-Ελέγχουμε προσεκτικά τα προϊόντα που αγοράζουμε, ώστε να μην είναι ελαττωματικά, δεύτερης διαλογής κ.λπ.. Σε περίπτωση που ένα προϊόν είναι ελαττωματικό, μπορούμε να ζητήσουμε από το κατάστημα επισκευή ή αντικατάσταση ή επιστροφή χρημάτων. Αυτό δεν ισχύει, αν η ελκυστική τιμή του προϊόντος οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικό και υπάρχει σχετική ενημέρωσή μας.
Με αφορμή την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων ο Συνήγορος του Καταναλωτή δίνει συμβουλές για έξυπνες αγορές:
1. Υιοθετούμε συνετή καταναλωτική συμπεριφορά
- Αγοράζουμε έχοντας υπόψη τον οικογενειακό προϋπολογισμό μας και τις οικονομικές δυνατότητές μας. Kαταρτίζουμε λίστα με τα απαραίτητα είδη.
- Δεν αγοράζουμε υπό πίεση. Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως τις 29-2-2016, οπότε καλό είναι να κάνουμε έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών και ποιότητας, σε συνάρτηση, βέβαια, με τις ανάγκες μας.
-Στην περίπτωση της αγοράς με πίστωση (πιστωτική κάρτα με δόσεις ή καταναλωτικό δάνειο), ελέγχουμε προσεκτικά τους επιμέρους όρους και λαμβάνουμε υπόψη τις χρεώσεις που συνεπάγεται και, κυρίως, τους τόκους, τον αριθμό των δόσεων κ.λπ. σε σχέση με το οικογενειακό εισόδημά μας.
2. Αποφεύγουμε τις παγίδες
-Ελέγχουμε προσεκτικά τα προϊόντα που αγοράζουμε, ώστε να μην είναι ελαττωματικά, δεύτερης διαλογής κ.λπ.. Σε περίπτωση που ένα προϊόν είναι ελαττωματικό, μπορούμε να ζητήσουμε από το κατάστημα επισκευή ή αντικατάσταση ή επιστροφή χρημάτων. Αυτό δεν ισχύει, αν η ελκυστική τιμή του προϊόντος οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικό και υπάρχει σχετική ενημέρωσή μας.
-Συγκρίνουμε τις τιμές των προϊόντων και δεν παρασυρόμαστε από την τυχόν χαμηλή τιμή κάποιου μεμονωμένου προϊόντος του καταστήματος (προϊόν - κράχτης) ή από υψηλά ποσοστά εκπτώσεων που αναγράφονται γενικώς και αορίστως στις βιτρίνες και δεν αφορούν το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει.
-Κρατάμε πάντοτε την απόδειξη αγοράς. Θα τη χρειαστούμε στην περίπτωση που το προϊόν αποδειχθεί ελαττωματικό ή ως απόδειξη για την εγγύηση.
-Επισκεπτόμαστε, εάν είναι δυνατόν, τα καταστήματα πριν από τις εκπτώσεις και εντοπίζουμε τα προϊόντα που μας ενδιαφέρουν, ώστε να ελέγξουμε αν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές και σε τι ποσοστό.
-Ρωτάμε για την πολιτική του καταστήματος για τυχόν αλλαγές, ώστε να μη βρεθούμε προ εκπλήξεως. Συνήθως, στις προσφορές τα καταστήματα δεν κάνουν αλλαγές.
3. Μαθαίνουμε τα δικαιώματά μας
- Οι πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές είναι παράνομες. Αποτελούν μορφή παραπλάνησης του καταναλωτή και, ως εκ τούτου, απαγορεύονται.
3. Μαθαίνουμε τα δικαιώματά μας
- Οι πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές είναι παράνομες. Αποτελούν μορφή παραπλάνησης του καταναλωτή και, ως εκ τούτου, απαγορεύονται.
- Το κατάστημα υποχρεούται, σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες, να αναγράφει σε όλα τα πωλούμενα είδη, τόσο την τιμή πριν, όσο και τιμή μετά την έκπτωση ή και το ποσοστό της έκπτωσης, στο ίδιο καρτελάκι, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να κάνει τη σύγκριση. Δεν αρκεί η αναγραφή ενός γενικού ποσοστού έκπτωσης στη βιτρίνα του καταστήματος. Το ίδιο ισχύει και για τις προσφορές.
- Ειδικά για τα καταστήματα stock ή outlet, πρέπει να αναγράφονται, για λόγους σαφήνειας και διαφάνειας, τρεις τιμές: Η αρχική, η τιμή του stock ή του outlet και, με έντονη γραφή, η τελική τιμή της έκπτωσης.
- Οι προσφορές διαφέρουν από τις εκπτώσεις: Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της εποχής (σαιζόν), που προσφέρονται σε χαμηλότερη τιμή λόγω τέλους εποχής. Οι προσφορές μπορούν να γίνονται σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από την περίοδο των εκπτώσεων, και αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα ή προϊόντα ορισμένης κατηγορίας, συνήθως προηγούμενων σαιζόν και, άρα, με πιο μειωμένες τιμές. Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
- Αν τη μειωμένη τιμή τη δικαιούται συγκεκριμένη μόνο κατηγορία καταναλωτών, π.χ. οι κάτοχοι κάρτας πελάτη του καταστήματος, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται καθαρά δίπλα από την τιμή.
- Αν η υψηλή έκπτωση ισχύει μόνο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, π.χ. μόνο για ρούχα ή παπούτσια συγκεκριμένου μεγέθους ή χρώματος, τότε θα πρέπει αυτό να αναφέρεται σαφώς π.χ. το «προϊόν είναι διαθέσιμο και σε άλλα μεγέθη ή χρώματα αλλά χωρίς έκπτωση».
- Ο έμπορος υποχρεούται και κατά τις εκπτώσεις να ενημερώνει τον αγοραστή για την ποιότητα και την προέλευση του προϊόντος και να του δίνει κάθε σχετική πληροφορία, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής διάρκειας ζωής του.
- Οι οδηγίες χρήσης και η εγγύηση των προϊόντων πρέπει να είναι στην ελληνική γλώσσα.
- Τα δικαιώματα του καταναλωτή (επισκευής, αντικατάστασης ή υπαναχώρησης), σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος ή έλλειψης συμφωνημένης ιδιότητας ισχύουν και στην περίοδο των εκπτώσεων.
- Σε περίπτωση αλλαγής του προϊόντος κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και εφόσον δεν είναι ελαττωματικό, η αποτίμησή του γίνεται στην τρέχουσα, δηλαδή, στη μειωμένη τιμή.
4. Διεκδικούμε τα δικαιώματά μας
- Για παραπλανητικές πρακτικές και πλασματικές ή ανακριβείς κατά το ποσοστό εκπτώσεις αρμόδια είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης καταναλωτών 1520), η οποία επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα.
4. Διεκδικούμε τα δικαιώματά μας
- Για παραπλανητικές πρακτικές και πλασματικές ή ανακριβείς κατά το ποσοστό εκπτώσεις αρμόδια είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης καταναλωτών 1520), η οποία επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα.
- Για προβλήματα μετά από συναλλαγή μας με προμηθευτή που εδρεύει στην Ελλάδα υποβάλλουμε αναφορά στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή»: Λεωφ. Αλεξάνδρας 144 Τ.Κ. 114 71 Αθήνα. Τηλ: 210 6460612-814. Fax: 210 6460414 grammateia@synigoroskatanaloti.gr http://www.synigoroskatanaloti.gr.