Ξεκινά η διαδικασία ρύθμισης σε 12 ή 24 δόσεις και από 15 ευρώ το μήνα,
των μη ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία...
Με εγκύκλιο που εξέδωσε η
Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων γίνεται πράξη ο νόμος που ψηφίστηκε
πέρυσι το καλοκαίρι για να μπορούν οι φορολογούμενοι να πληρώνουν τους
φόρους τους σε πολλές δόσεις, πριν λήξει η διορία πληρωμής τους,
ανακόπτοντας και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης εις βάρος τους
(κατασχέσεις, πλειστηριασμοί κλπ).
Ωστόσο η λύση αυτή κρυβεί και πολλά «αγκάθια». Οι δόσεις είναι έντοκες και το επιτόκιο που βαρύνει την οφειλή «αλμυρό» (8,76% ή 15% πρόστιμο αν καθυστερήσει μία μέρα η δόση).
Επιπλέον ο φορολογούμενος έρχεται πιο κοντά στην κατάσεση αφού, πριν τη ρύθμιση, πρέπει να αποκαλύψει στην εφορία όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, τους λογαριασμούς του κλπ.
Επιστρέφουν οι ουρές στις εφορίες.
Η διαδικασία κρύβει και αρκετή ταλαιπωρία για τους πολίτες, αφού το υπουργείο Οικονομικών συλλαμβάνεται ξανά ανέτοιμο, αφού δεν έχει προετοιμάσει έγκαιρα ένα σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων.
Ενώ οι αιτήσεις για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία γίνονται ήδη ηλεκτρονικά, η απόφαση της ΓΓΔΕ στέλνει τον κόσμο (προσωρινά τουλάχιστον) στις ΔΟΥ, προκειμένου να ζητήσουν περισσότερες δόσεις για τον φόρο εισοδήματος ή τον ΕΝΦΙΑ που μόλις εκκαθαρίστηκαν και βεβαιώθηκαν.
Τα οφέλη
α) Δυνατότητα καταβολής των οφειλών που ρυθμίζονται σε μηνιαίες δόσεις, έως δώδεκα (12). Κατ' εξαίρεση παρέχεται η δυνατότητα καταβολής σε μηνιαίες δόσεις μέχρι τις εικοσιτέσσερις (24) για οφειλές που βεβαιώνονται και καταβάλλονται εφάπαξ.
Επισήμανση :
Στο ίδιο πρόγραμμα ρύθμισης είναι δυνατόν να υπάγονται οφειλές για τις οποίες χορηγούνται έως 12 δόσεις και οφειλές για τις οποίες χορηγούνται άνω των 12 και έως 24 δόσεις κατά περίπτωση. Στην περίπτωση αυτή ρυθμίζονται κατά προτεραιότητα αυτές για τις οποίες χορηγούνται άνω των 12 δόσεων.
β) Το συνολικό ποσό κάθε δόσης δεν μπορεί να είναι μικρότερο των δέκα πέντε (15) ευρώ (βασική οφειλή).
Ωστόσο η λύση αυτή κρυβεί και πολλά «αγκάθια». Οι δόσεις είναι έντοκες και το επιτόκιο που βαρύνει την οφειλή «αλμυρό» (8,76% ή 15% πρόστιμο αν καθυστερήσει μία μέρα η δόση).
Επιπλέον ο φορολογούμενος έρχεται πιο κοντά στην κατάσεση αφού, πριν τη ρύθμιση, πρέπει να αποκαλύψει στην εφορία όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, τους λογαριασμούς του κλπ.
Επιστρέφουν οι ουρές στις εφορίες.
Η διαδικασία κρύβει και αρκετή ταλαιπωρία για τους πολίτες, αφού το υπουργείο Οικονομικών συλλαμβάνεται ξανά ανέτοιμο, αφού δεν έχει προετοιμάσει έγκαιρα ένα σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων.
Ενώ οι αιτήσεις για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών στην εφορία γίνονται ήδη ηλεκτρονικά, η απόφαση της ΓΓΔΕ στέλνει τον κόσμο (προσωρινά τουλάχιστον) στις ΔΟΥ, προκειμένου να ζητήσουν περισσότερες δόσεις για τον φόρο εισοδήματος ή τον ΕΝΦΙΑ που μόλις εκκαθαρίστηκαν και βεβαιώθηκαν.
Τα οφέλη
α) Δυνατότητα καταβολής των οφειλών που ρυθμίζονται σε μηνιαίες δόσεις, έως δώδεκα (12). Κατ' εξαίρεση παρέχεται η δυνατότητα καταβολής σε μηνιαίες δόσεις μέχρι τις εικοσιτέσσερις (24) για οφειλές που βεβαιώνονται και καταβάλλονται εφάπαξ.
Επισήμανση :
Στο ίδιο πρόγραμμα ρύθμισης είναι δυνατόν να υπάγονται οφειλές για τις οποίες χορηγούνται έως 12 δόσεις και οφειλές για τις οποίες χορηγούνται άνω των 12 και έως 24 δόσεις κατά περίπτωση. Στην περίπτωση αυτή ρυθμίζονται κατά προτεραιότητα αυτές για τις οποίες χορηγούνται άνω των 12 δόσεων.
β) Το συνολικό ποσό κάθε δόσης δεν μπορεί να είναι μικρότερο των δέκα πέντε (15) ευρώ (βασική οφειλή).
γ) Χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας
δ) Σταματούν οι κατασχέσεις. Για οφειλές που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης και εφόσον ο φορολογούμενος συμμορφώνεται με το πρόγραμμα, δεν διενεργείται αναγκαστική εκτέλεση κινητών ή ακινήτων (έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού).
Τα «ρίσκα»
- Παρά το «πάγωμα» των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, οι επιβληθείσες μέχρι την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση κατασχέσεις στα χέρια τρίτων δεν αίρονται, τα αποδιδόμενα όμως ποσά από αυτές καλύπτουν δόση ή δόσεις της ρύθμισης, εφόσον δεν πιστώνονται με άλλες μη ρυθμισμένες οφειλές.
δ) Σταματούν οι κατασχέσεις. Για οφειλές που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης και εφόσον ο φορολογούμενος συμμορφώνεται με το πρόγραμμα, δεν διενεργείται αναγκαστική εκτέλεση κινητών ή ακινήτων (έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού).
Τα «ρίσκα»
- Παρά το «πάγωμα» των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, οι επιβληθείσες μέχρι την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση κατασχέσεις στα χέρια τρίτων δεν αίρονται, τα αποδιδόμενα όμως ποσά από αυτές καλύπτουν δόση ή δόσεις της ρύθμισης, εφόσον δεν πιστώνονται με άλλες μη ρυθμισμένες οφειλές.
- Η υπαγωγή του φορολογούμενου σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών
δεν τον απαλλάσσει από την υποχρέωση καταβολής τόκων το οποίο ανέρχεται
σήμερα σε 8,76% ετησίως
- Στην περίπτωση καθυστέρησης μιας δόσης, αυτή πρέπει να καταβληθεί με επιβάρυνση 15% εντός της προθεσμίας καταβολής της επόμενης δόσης. Στην περίπτωση που η δόση της οποίας η καταβολή καθυστερεί για πρώτη φορά είναι η τελευταία, αυτή πρέπει να καταβληθεί προσαυξημένη κατά 15% μέχρι την τελευταία εργάσιμη του επόμενου από την ημερομηνία καταβολής αυτής μήνα.
- Στην περίπτωση καθυστέρησης μιας δόσης, αυτή πρέπει να καταβληθεί με επιβάρυνση 15% εντός της προθεσμίας καταβολής της επόμενης δόσης. Στην περίπτωση που η δόση της οποίας η καταβολή καθυστερεί για πρώτη φορά είναι η τελευταία, αυτή πρέπει να καταβληθεί προσαυξημένη κατά 15% μέχρι την τελευταία εργάσιμη του επόμενου από την ημερομηνία καταβολής αυτής μήνα.
- Η ρύθμιση οφειλών στην οποία υπάγεται οφειλέτης λόγω
οικονομικής αδυναμίας δεν επηρεάζει το συμψηφισμό απαίτησης του οφειλέτη
κατά του Δημοσίου, το δε ποσό της απαίτησης αυτής συμψηφίζεται στο
σύνολό του και μέχρι το μέρος που καλύπτει την οφειλή.
- Η αρμόδια υπηρεσία διατηρεί το δικαίωμα, εάν από τον έλεγχο
των στοιχείων του φακέλου προκύψει δυνατότητα του οφειλέτη να
αποπληρώσει την οφειλή του σε λιγότερες δόσεις από τις αρχικά
χορηγηθείσες, να περιορίσει τις δόσεις της χορηγηθείσας ρύθμισης.
- Στην περίπτωση που χαθεί η ρύθμιση με ευθύνη του οφειλέτη,
δεν απαιτείται πλέον κοινοποίηση ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής
για τη λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, που μπορούν να ξεκινήσουν
άμεσα χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Και μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση πάντως, το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα:
α) να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας εφόσον δεν διασφαλίζονται τα συμφέροντά του, ή να ορίζει ποσοστό παρακράτησης
Και μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση πάντως, το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα:
α) να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας εφόσον δεν διασφαλίζονται τα συμφέροντά του, ή να ορίζει ποσοστό παρακράτησης
β) να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη και των
συνυπόχρεων προσώπων, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη και κατ'
εξαίρεση να λαμβάνει μέτρα, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις.
γ) να περιορίσει τις δόσεις της χορηγηθείσας ρύθμισης, εάν μετά τον
έλεγχο των στοιχείων του φακέλου προκύψει δυνατότητα του οφειλέτη να
αποπληρώσει την οφειλή του σε λιγότερες δόσεις από τις αρχικά
χορηγηθείσες.
Ποιες οφειλές υπάγονται στη νέα ρύθμιση
1. Στη ρύθμιση, υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των βεβαιωμένων στις Φορολογικές Αρχές (Δ.Ο.Υ., Ελεγκτικά Κέντρα) ληξιπρόθεσμων, έως και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής, οφειλών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κ.Φ.Δ. και δεν έχουν τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο (αναστολή πληρωμής ή διευκόλυνση ή άλλη νομοθετική ρύθμιση τμηματικής καταβολής ληξιπρόθεσμων οφειλών). Στις οφειλές αυτές συγκαταλέγονται και τυχόν συμβεβαιωμένες υπέρ τρίτων (Ν.Π.Δ.Δ. κλπ.), εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά.
Ποιες οφειλές υπάγονται στη νέα ρύθμιση
1. Στη ρύθμιση, υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των βεβαιωμένων στις Φορολογικές Αρχές (Δ.Ο.Υ., Ελεγκτικά Κέντρα) ληξιπρόθεσμων, έως και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής, οφειλών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κ.Φ.Δ. και δεν έχουν τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο (αναστολή πληρωμής ή διευκόλυνση ή άλλη νομοθετική ρύθμιση τμηματικής καταβολής ληξιπρόθεσμων οφειλών). Στις οφειλές αυτές συγκαταλέγονται και τυχόν συμβεβαιωμένες υπέρ τρίτων (Ν.Π.Δ.Δ. κλπ.), εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά.
2. Στη ρύθμιση, με τους ίδιους όρους δύνανται να υπαχθούν, εφόσον αιτηθεί ο οφειλέτης και:
α) βεβαιωμένες μη ληξιπρόθεσμες έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση οφειλές.
β) βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε αναστολή είσπραξης,
α) βεβαιωμένες μη ληξιπρόθεσμες έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση οφειλές.
β) βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε αναστολή είσπραξης,
Οι ανωτέρω οφειλές δύνανται να υπαχθούν ανεξαρτήτως α) ημερομηνίας
βεβαίωσης αυτών, β) τυχόν απώλειας άλλης ρύθμισης ή διευκόλυνσης
τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στην οποία είχαν υπαχθεί και η
οποία έχει απολεσθεί κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
Καταβολή δόσεων
Η καταβολή της πρώτης δόσης της ρύθμισης γίνεται εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημέρα υποβολής της αίτησης. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών της αίτησης, υποχρεωτικά στους φορείς είσπραξης.
Επισήμανση :
Εφόσον ο αιτών δεν καταβάλει την πρώτη δόση εντός της ανωτέρω αποκλειστικής προθεσμίας, η ρύθμιση δεν ενεργοποιείται και ο οφειλέτης δύναται να υποβάλει νέα αίτηση προκειμένου να ρυθμίσει τις οφειλές του.
Κριτήρια υπαγωγής στη ρύθμιση
1. Σε κάθε περίπτωση για την υπαγωγή στη ρύθμιση θα πρέπει να αποδεικνύεται τη δεδομένη χρονική στιγμή, η αδυναμία εξόφλησης της οφειλής σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης καθώς και η βιωσιμότητα του διακανονισμού.
Καταβολή δόσεων
Η καταβολή της πρώτης δόσης της ρύθμισης γίνεται εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημέρα υποβολής της αίτησης. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών της αίτησης, υποχρεωτικά στους φορείς είσπραξης.
Επισήμανση :
Εφόσον ο αιτών δεν καταβάλει την πρώτη δόση εντός της ανωτέρω αποκλειστικής προθεσμίας, η ρύθμιση δεν ενεργοποιείται και ο οφειλέτης δύναται να υποβάλει νέα αίτηση προκειμένου να ρυθμίσει τις οφειλές του.
Κριτήρια υπαγωγής στη ρύθμιση
1. Σε κάθε περίπτωση για την υπαγωγή στη ρύθμιση θα πρέπει να αποδεικνύεται τη δεδομένη χρονική στιγμή, η αδυναμία εξόφλησης της οφειλής σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης καθώς και η βιωσιμότητα του διακανονισμού.
2. Οι οφειλέτες πρέπει να έχουν υποβάλει τις απαιτούμενες φορολογικές
δηλώσεις της τελευταίας πενταετίας, ήτοι δηλώσεις φορολογίας
εισοδήματος, εκκαθαριστικές φόρου προστιθέμενης αξίας και τις περιοδικές
δηλώσεις Φ.Π.Α. που έπονται της τελευταίας εκκαθαριστικής και που η
προθεσμία υποβολής τους έχει λήξει ένα μήνα πριν την ημερομηνία αίτησης
υπαγωγής στη ρύθμιση.
Επισήμανση : Η ανωτέρω προϋπόθεση πληρούται εφόσον ο οφειλέτης έχει υποβάλει εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, αλλά υποχρεωτικά έως την ημερομηνία της αίτησης, τις ανωτέρω δηλώσεις, εκτός εάν δεν είναι πλέον υπόχρεος για την υποβολή τους.
«Φακέλωμα»
Επισήμανση : Η ανωτέρω προϋπόθεση πληρούται εφόσον ο οφειλέτης έχει υποβάλει εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, αλλά υποχρεωτικά έως την ημερομηνία της αίτησης, τις ανωτέρω δηλώσεις, εκτός εάν δεν είναι πλέον υπόχρεος για την υποβολή τους.
«Φακέλωμα»