"Ενημερώθηκα από ραδιοφώνου, για το περιεχόμενο της συζήτησης σας σε συνεδρίαση του Συμβουλίου σας, γύρω από προβλήματα με την δράση των ιχθυοκαλλιεργειών στην ευρύτερη περιοχή του Αλιβερίου και στα παράλια του Ευβοϊκού Κόλπου, όπου ενεπλάκη το όνομά μου, και μάλιστα από ορισμένες φωνές ούτε λίγο ούτε πολύ χαρακτηρίστηκα και ως υπαίτιος αυτών των προβλημάτων. Ταυτόχρονα , εξ όσων ενημερώθηκα , και σε πρωτοβουλίες κινηματικού χαρακτήρα , για το ίδιο θέμα των ιχθυοκαλλιεργειών στην Περιοχή του Δήμου μας, έγινε και πάλι απαξιωτική αναφορά στο πρόσωπό μου και έμμεσα οι αιτίες των αναφερόμενων προβλημάτων χρεώθηκαν στον πολιτικό χώρο του ΣΥΡΙΖΑ που εκπροσωπώ.
Δυστυχώς για όλες αυτές τις πρωτοβουλίες δεν έλαβα ούτε σχετικές προσκλήσεις, ούτε ανάλογες θεματικές σας εισηγήσεις , ούτε καν κάποιας πρόσκλησης για μια κατ ιδίαν συνάντηση, τουλάχιστον να βοηθούσα στην πλήρη ενημέρωσή σας για το θέμα, να αναπτύξω τις απόψεις μου, αλλά κυρίως στο μέτρο του δυνατού να συνέβαλλα στην οργάνωση του αγώνα σας ώστε να καταστεί αποτελεσματικότερος. Με αυτή την διαδικασία προφανώς δεν μου εδόθη και η δυνατότητα να υπερασπιστώ τον εαυτό μου, όντας ανενημέρωτος για τους σχετικούς χώρους –χρόνους και την ανάλογη θεματολογία στα αντίστοιχα φόρουμ που αυτές αναπτύχθηκαν.
Κυρίαρχο ζήτημα-όπως κατάλαβα - που εκφράστηκε σε αυτές ήταν η παντελής έλλειψη θεσμικής ενημέρωσης και η απουσία οιασδήποτε κοινωνικής διαβούλευσης επί των σχετικών θεμάτων που αποφασίζονται, καθώς και η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τις πολιτικές και υπηρεσιακές αρχές της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης με σαφείς αιχμές περί «διαπλοκής» τους με επιχειρηματικά συμφέροντα των ιχθυοκαλλιεργειών στην Περιοχή. Επίσης , αν αντιλήφθηκα σωστά, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των συζητήσεων σας βρέθηκαν τα κάτωθι θέματα:
1. Καταγγέλθηκε η κατάληψη από συγκεκριμένη επιχείρηση (ΣΕΛΟΝΤΑ) θαλάσσιας έκτασης 110 στρ ενώ όπως ειπώθηκε η αδειοδότηση της αφορά 30 στρ
2. Καταγγέλθηκε εγκατάλειψη μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας (ΚΟΚΟΤΑΣ), επί χρόνια μη λειτουργούσα που με την διάβρωση και φθορά των θαλάσσιων και επί της στεριάς εγκαταστάσεων της, αποτελεί μόνιμη πηγή ρύπανσης
3. Καταγγέλθηκε η φθορά του δρόμου και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από την διέλευση μέσω αυτών βαρέων οχημάτων που εξυπηρετούν τις ιχθυοκαλλιέργειες
4. Εκφράστηκε αντίθεση σε σχέση με γνωμοδοτήσεις της Επιτροπής Περιβάλλοντος Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας επί συγκεκριμένων Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορούσαν ανανέωσή ήδη λειτουργουσών μονάδων ή την μετεγκατάστασή τους από άλλες περιοχές στην βάση του Νόμου περί του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις Ιχθυοκαλλιέργειες
5. Διατυπώθηκε απόφασή για την μη επέκταση ούτε κατ ελάχιστον των σημερινών ορίων εξάπλωσης των ιχθυοκαλλιεργειών και η προτεινόμενη ΠΟΑΥ για την Περιοχή μας να εξαντληθεί στην νομιμοποίηση ουσιαστικά των υφιστάμενων μονάδων .
Θεωρώντας ως υποχρέωσή μου την προώθηση και λύση των συγκεκριμένων προβληματισμών σας , επήρα την συγκεκριμένη πρωτοβουλία να απευθυνθώ στους καθ ύλην αρμόδιους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες , ζητώντας από τον καθένα τους να προβεί στις ανάλογες ενέργειες , που εκ νόμου έχει δικαίωμα και υποχρέωση να αναλάβει ώστε να διασφαλισθεί η αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων. ( Σας επισυνάπτω την σχετική μου επιστολή).* 1
Πεποίθησή μου είναι ότι μόνο έτσι, θεσμικά, σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας, και θέτοντας τον καθένα προ των ευθυνών του, μπορεί να αναδεικνύονται και να αντιμετωπίζονται τα ζητήματα . Όχι μέσω των «κοκορομαχιών» σε συνεδριάσεις οργάνων που όλα γίνονται για το θεαθήναι, καταγράφονται ως αποφάσεις και την επόμενη μέρα ξεχνιούνται. Ούτε με συναντήσεις καλής θελήσεως πίσω από κλειστές πόρτες, όπου η πείρα έχει δείξει ότι αντιμετωπίζονται τα ατομικά και όχι τα συλλογικά συμφέροντα.
Προφανώς και η επιστολή μου σε τίποτα δεν έχει διασφαλίσει την λύση των προβλημάτων που σας απασχολούν, η οποία θα εξαρτηθεί από την υποστήριξη εκ μέρους σας των προτάσεων που διατυπώνω και κυρίως από την ίδια την κινητοποίηση και πίεση του τοπικού λαϊκού παράγοντα που βιώνει τα προβλήματα, και για τις οποίες πρωτίστως εσείς ως άμεσα εκλεγμένοι εκπρόσωποί του έχετε την δυνατότητα και υποχρέωση με συνέπεια να οργανώσετε. Αυτό βέβαια εναπόκειται σε σας.
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΚΥΡΙΟΙ,
Επειδή τα θέματα που θίγονται είναι σοβαρά, επηρεάζουν άμεσα το περιβάλλον και την αναπτυξιακή φυσιογνωμία της Περιοχής, θα συμφωνήσετε μαζί μου, αυτά απαιτούν σοβαρότητα και υπευθυνότητα στην αντιμετώπιση τους και πρωτίστως καλή γνώση τους αφ εαυτών αλλά και των διαδικασιών επίλυσής τους .
Από ότι φαίνεται - σε πολλά από αυτά - υπάρχει σοβαρή βάση. Σε άλλα όμως , επιτρέψτε μου υπάρχει άγνοια, ημιμάθεια ακόμα και τεράστια σύγχυση, σε σχέση με τα πραγματικά περιστατικά. Με αποτέλεσ-μα να υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος σε μερικές περιπτώσεις , πίσω από αγαθά διατυπωμένες προθέσεις να υποκρύπτονται ακόμα και οικονομικο- πολιτικά μικροσυμφέροντα. Ή πίσω από την ασύστολη δημαγωγία να αναπτύσσεται ένας υπέρμετρος λαϊκισμός, που υποσκάπτει το κύρος των θεσμών.
Αποδέχομαι ως ευγενή τα κίνητρά όλων όσων ασχολήθηκαν με το όνομά μου και τις πράξεις μου. Και βέβαια οφείλω να σας ομολογήσω ότι ασχολούμενος με την πολιτική έχω αποδεχθεί το γεγονός της Δημόσιας έκθεσής μου, της Δημόσιας ατομικής , συλλογικής και κοινωνικής κριτικής στο πρόσωπό μου. Πως είμαι οπαδός της ανοικτής διαφανούς έκφρασης των απόψεών ΟΛΩΝ. Αποδέχομαι την αδυναμία της άγνοιας, της ημιμάθειας , της απειρίας. Δεν μπορώ όμως να αποδεχθώ την πολιτική προβοκάτσια.
Θέλοντας λοιπόν να συμβάλλω με αντικειμενικότητα στον Δημόσιο διάλογο που ξεκινήσατε, και να δώσω την δική τους ευκαιρία σε αυτούς που δεν γνώριζαν , θα σας παραθέσω τις θέσεις μου και τα γεγονότα σε σχέση με το θέμα των ιχθυοκαλλιεργειών στην Περιοχή μας κατά χρονολογική σειρά όπως εξελίχθηκαν, να τα αξιολογήσετε, αν όντως έχετε την ανάλογη διάθεση.
· Η Περιοχή μας ουσιαστικά πρωτοστάτησε στην δυναμική ανάπτυξη του κλάδου των ιχθυοκαλλιεργειών , κατά στρεβλό τρόπο όσον αφορά την χωροθέτησή τους, ελλείψει θεσμικού πλαισίου, και κυρίως με την ανοχή συγκεκριμένων τοπικών αρχόντων και παραγόντων. Οι λιγοστές φωνές αντίστασης ήταν μεμονωμένες, αδύνατες , ατεκμηρίωτες, και κατά περίεργο τρόπο σιγούσαν γρήγορα, μη έχοντας αποδειχθεί κάθε φορά αν και τίνος τα συμφέροντα εξυπηρετούσαν.
· Στις 11 Απριλίου 2011 τίθεται σε Δημόσια Διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ το «Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις υδατοκαλλιέργειες και η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτού» , που λήγει στις 28 Μαΐου 2011. (Οι εισηγήσεις της διαβούλευσης βρίσκονται στην σχετική ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ). Στα πλαίσια αυτά εισέρχεται στην Επιτροπή Περιβάλλοντος στις 6 Μαΐου 2011 το θέμα προς συζήτηση , αναπτύσσεται διάλογος , διαμορφώνονται πλειοψηφικά θέσεις της επιτροπής (με έναν από τους μειοψηφούντες εμένα ),αλλά και με δική μου πρόταση αποφασίζεται το θέμα να εισαχθεί προς συζήτηση λόγω σπουδαιότητας σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. (επισυνάπτεται το σχετικό απόσπασμα πρακτικού της Επιτροπής *2 και σχετικό μου δελτίο τύπου της εποχής *3)
· Στις 25 Μαΐου 2011 συζητείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ως 17ο θέμα, το «Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης υδατοκαλλιεργειών», όπου από την ανάγνωση των επίσημων πρακτικών που επισυνάπτονται( σελ. 270- σελ 327 *4) , σαφώς προκύπτει η θέση του καθενός Περιφερειακού Συμβούλου που έλαβε τον λόγο , του κ. Αντιπεριφερειάρχη Ευβοίας ως μοναδικού - εκτός εμού – Ευβοέα, που έλαβε τον λόγο, και ο οποίος δηλώνει πως αποδέχεται όπως έρχεται από το υπουργείο το χωροταξικό, με εξαίρεση το Πόρτο Λάφι, το Μαρμάρι, το Νι Μποριό, τα Νέα Στύρα, το Δίλισσο, τον Αλμυροπόταμο (ουδεμία μνεία περί Πόρτο Μπούφαλου και Κόλπου Αλιβερίου). Και βέβαια καταδεικνύεται εμφανώς Η ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ από τον υποφαινόμενο, άσχετα αν επί μέρους προτάσεις του έγιναν αποδεκτές, ακόμα και για περιορισμό χωροθέτησης (Ακτή Νηρέως, ΑΓΕΤ, Τουρκολίμανο, Μαρμάρι). (Επισυνάπτεται επίσης σχετικό δικό μου Δελτίο Τύπου της εποχής *5).
· Στις 4 Νοεμβρίου 2011 δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ( ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Αρ. Φύλλου 2505) η ΚΥΑ 36555 -31722/4−11−2011 και το χωροταξικό των Ιχθυοκαλλιεργειών γίνεται Νόμος του κράτους (σας το επισυνάπτω *6). Όπως θα διαπιστώσετε διαβάζοντας τα σχετικά κείμενα το Χωροταξικό ουσιαστικά θέτει αρχές για το πώς αντιμετωπίζει την χωροθέτηση, δημιουργεί θεσμικές προσεγγίσεις για την χωροθέτηση και σαφώς φωτογραφίζει επακριβώς και με χάρτες τοποθεσίες χωροθέτησης . Όπως σαφώς εμφανίζεται το υπογράφουν φαρδιά – πλατιά τα εκλεκτά στελέχη της τότε Κυβέρνησης αλλά και του χώρου, που ακόμα και σήμερα κάποιοι διαμαρτύρονται, αλλά πολιτικά υποστηρίζουν με πάθος.
· Ένα χρόνο αργότερα στις 22 Νοεμβρίου 2012, έρχεται στην Επιτροπή Περιβάλλοντος – σε εφαρμογή πια του Χωροταξικού για την Περιοχή μας - προς συζήτηση το θέμα «Γνωμοδότηση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του σχεδίου για τη Χωροθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (ΠΟΑΥ) στις θαλάσσιες περιοχές των κόλπων Νοτίου και Βορείου Ευβοϊκού και του Διαύλου των Ωρεών, Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας και Βοιωτίας, του φορέα Ευβοϊκή Ανώνυμη Εταιρεία Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (εταιρεία της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας που είχε συσταθεί επί Νομαρχίας Μπουραντά) ». Είχε προηγηθεί πάλι η σχετική τριανταήμερη κοινωνική διαβούλευση. Στα αναλυτικά πρακτικά της Επιτροπής που σας επισυνάπτω (*7), θεωρώ πως κάθε καλοπροαίρετος αναγνώστης θα διακρίνει όχι μόνο την ΠΛΗΡΗ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΟΥ, αλλά και το τεχνοκρατικο-πολιτικό σφυροκόπημα επί της προτεινόμενης ΠΟΑΥ , την εναλλακτική διαδικαστική πρόταση που διατύπωσα για ουσιαστική διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και την επανασυζήτηση του θέματος, και κυρίως την πληθώρα σημαντικών προτάσεων που υπέβαλλα και έγιναν αποδεκτές από την Επιτροπή. Ακόμα και για την απόρριψη χωροθεσίας συγκεκριμένων θέσεων (Ακτή Νηρέως, ΑΓΕΤ, Αλμυροπόταμος) για τις οποίες είχα υπόψη μου παλιότερες τοπικές κινητοποιήσεις, και αλλού, που οι τοπικές κοινωνίες έδωσαν ενεργητικό παρόν και μνημονεύονται στην απόφαση. Η συζήτηση όμως δεν σημαδεύτηκε από την παρουσία και την έκφραση γνώμης οιουδήποτε φορέα, συλλογικότητας ή παράγοντα της Περιοχής Αλιβερίου, ούτε καν αυτών που σήμερα διατυπώνουν τις συγκεκριμένες απόψεις. Η εν λόγω απόφαση ευρίσκεται έκτοτε στο ΥΠΕΚΑ και δεν έχει λάβει την μορφή νομικού κειμένου
· Ήδη στην Βουλή έχει εισαχθεί και θα ολοκληρωθεί από μεριάς Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης –προβλέπεται η συζήτηση και ψήφισή του στην ολομέλεια του Σεπτεμβρίου - το νομοσχέδιο για τις υδατοκαλλιέργειες που ρυθμίζει το πλαίσιο λειτουργίας και δεν αντιμετωπίζει θέματα περιβαλλοντικά και χωροθεσίας.
ΑΓΑΠΗΤΕ κ. ΔΗΜΑΡΧΕ,
ΑΓΑΠΗΤΟΙ κ. κ. ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ,
Δεν θα αποφύγω τον πειρασμό να αναφερθώ σε ορισμένα ζητήματα που οι συζητήσεις σας ανέδειξαν:
1. Φαντάζομαι σε γνωρίζετε , ως έμπειροι Αυτοδιοικητικοί, ότι σε όλες αυτές των περιπτώσεων περί τα περιβαλλοντικά που συζητάμε , η ΑΠΟΨΗ που τα Δημοτικά και τα Περιφερειακά όργανα διατυπώνουν είναι ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗ. Πως τους Περιβαλλοντικούς όρους για τις ιχθυοκαλλιέργειες, κατά περίπτωση εκδίδουν είτε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας –Στερεάς –Ηπείρου (θεωρώ πως δεν συγχέεται αυτή την Περιφέρεια με την αιρετή Περιφέρεια Στερεάς ) είτε απ ευθείας το ΥΠΕΚΑ. Αντίστοιχα οι ίδιες εκδίδουν και τις Άδειες Λειτουργίας. Μάλιστα να σας πληροφορήσω ότι σχετική πρόβλεψη του Καλλικράτη περί μεταφοράς του συνόλου των αρμοδιοτήτων περί τις ιχθυοκαλλιέργειες στην αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση από 1/1/2012 ποτέ δεν τέθηκε σε εφαρμογή. Κάτω από ποια σκοπιμότητα λοιπόν κάποιοι αφήνουν να υπάρχει θολούρα περί του ποιος έχει την ευθύνη των αποφάσεων; Μήπως κάποιοι θέλουν να κρύψουν πολιτικές ευθύνες χώρων που εκπροσωπούν; Μήπως κάποιοι θέλουν να κρύψουν ευθύνες ατομικές ή συλλογικές για το ότι ποτέ δεν τοποθετήθηκαν στον επίκαιρο χρόνο που λαμβάνονταν αποφάσεις με αποτέλεσμα στις περιπτώσεις που κάποιο θεσμικό όργανο ( καλή ώρα σε όλες των περιπτώσεων που αναφερόμαστε το Δημοτικό Συμβούλιο) δεν εκφέρει στις καθορισμένες ημερομηνίες γνώμη, εκ νόμου να θεωρείται πως συναινεί ; Οφείλουν πάντως, άπαντες να γνωρίζουν ότι στα πλαίσια της κάθε διαβούλευσης έχουν την υποχρέωση να συζητούν στα αντίστοιχα θεσμικά όργανα του Δήμου το θέμα και να διατυπώνουν απόψεις . Ότι μπορούν, και αν ακόμα η πλειοψηφία το παραλείπει ή το αρνείται να ζητά έκτακτη σύγκλιση του Συμβουλίου με αυτό το θέμα , και σε κάθε των περιπτώσεων να οργανώνατε αν πιστεύατε συμμετοχικές διαδικασίες βάσης, να συγκροτούσατε απόψεις που να καταθέτατε και να διεκδικούσατε την υιοθέτησή τους ως συμπαράσταση από το Περιφερειακό Συμβούλιο και ως πράξη από το Υπουργείο. Κάτι τέτοιο αν ψάξετε θα μάθετε ότι έκαναν αρκετοί συνάδελφοί σας σε άλλους Δήμους. Και βέβαια δεν νομίζω για κάποιους που με εισαγγελικό ύφος είναι έτοιμοι «να με ρίξουν στην πυρά» υπερασπιζόμενοι δεν ξέρω εγώ ποια «ευαγγελικά θέσφατα», ότι αποτελεί άλλοθί τους η στάση στην ψηφοφορία της εκπροσώπου τους στην Επιτροπή Περιβάλλοντος. Ίσα- ίσα, αυτό σημαίνει ότι ήξεραν κάθε φορά εκ των προτέρων ποιο θέμα για τις υδατοκαλλιέργειες της περιοχής θα συζητιόταν στην Επιτροπή, και είναι απορίας άξιον – αφού έχουν μια στάση εναντίωσης αρχών για τόσο μείζον όπως εκτιμούν θέμα – γιατί «δεν ξεσήκωσαν τον κόσμο», την στιγμή που για άλλα ήσσονος σημασίας το πράττουν καθημερινά.
2. Προφανώς κατανοείτε, ότι έτσι ή αλλιώς η δυνατότητα να διαμορφώσει ο ένας, εκ της ελάσσονος μάλιστα αντιπολίτευσης που πολιτικά εκπροσωπεί τον ΣΥΡΙΖΑ στο παρόν Περιφερειακό Συμβούλιο (1 από τους 51 στο Περιφερειακό Συμβούλιο – 1 από τους 9 στην Επιτροπή Περιβάλλοντος – 1 από τους 4 Περιφερειακούς Συμβούλους και 1 από τους 2 μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος καταγόμενους από την Περιοχή μας, με τους άλλους να ανήκουν στην πλειοψηφία και μάλιστα να ήταν συνοδοιπόροι στο δημοτικό ψηφοδέλτιο στις πρόσφατες Δημοτικές Εκλογές κάποιων που σήμερα «ζητάνε και τα ρέστα» ) τις αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και της Επιτροπής Περιβάλλοντος, είναι πρακτικά αδύνατον. Αυτές προφανώς τις καθόριζε πολιτικά η σημερινή συγκυβέρνηση (ΠΑΣΟΚ και ΝΔ) όπως εκφραζόταν στους συσχετισμούς με 31 και 15 (σύνολο 46 από τους 51) Περιφερειακούς Συμβούλους στο Συμβούλιο, και 6+1 αντίστοιχα ( σύνολο 7 από τους 9) στην Επιτροπή Περιβάλλοντος . Συνήθως, το γνωρίζετε καλά , το «κουμάντο» το κάνουν οι μεγάλοι παίχτες, που διαθέτουν την πλειοψηφία και την εξουσία. Και τέτοιος είναι , άμεσος συνεργάτης αυτών που όψιμα σήκωσαν τα λάβαρα γενικά απέναντι στις ιχθυοκαλλιέργειες, ο μεγάλος- ισχυρός πολιτικά άντρας για την Εύβοια που μπορούσε και μπορεί ακόμη να επιβάλλει «πράγματα και θαύματα» για τον νομό και την Περιοχή μας . Είναι ο νυν Αντιπεριφερειάρχης Εύβοιας κ. Μπουραντάς και μελλοντικός Δήμαρχος Κύμης –Αλιβερίου με το ψηφοδέλτιο του οποίου οι ίδιοι εξελέγησαν. Μάλιστα ο κ. Αντιπεριφερειάρχης , από τον καιρό που ήταν Νομάρχης , πρωτοστάτησε στην δημιουργία της ΕΥΒ.ΕΤ.ΑΝ.Υ. Α.Ε, αυτοδιοικητικής εταιρείας για τις ιχθυοκαλλιέργειες , που μελέτησε, επεξεργάστηκε και εισηγήθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο την συγκεκριμένη χωροθέτηση της ΠΟΑΥ Ν. & Β. Ευβοικού και Διαύλου Ωρεών.
Μήπως πίσω από τις αγαθές δήθεν προθέσεις κάποιων μνημονιακών - μέχρι το κόκκαλο – υποστηρικτών του δικομματισμού, που κυβερνά την χώρα και σπέρνει τον όλεθρο, κρύβεται το πιο βαθύ τους μίσος για την μοναδική ελπίδα , την Αριστερά, που έρχεται ως εναλλακτική διέξοδος;
3. Κάποιοι που σήμερα με καταγγέλλουν, γιατί δεν ανταποκρίθηκαν στην τηλεφωνική μου πρόσκ-ληση (είναι καταγεγραμμένη η συνομιλία μας στις κλήσεις των κινητών μας) την ημέρα που ήρθαν στην Συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στην Λαμία (16/7) να συναντηθούμε με τους Υπηρεσιακούς Διευθυντές Ανάπτυξης – Χωροταξίας και Περιβάλλοντος, να δούμε το θέμα που τους απασχολούσε (προσωπικά ακόμα δεν έχω γίνει κοινωνός) και να βρούμε πιθανή λύση ;
ΑΞΙΟΤΙΜΕ κ. ΔΗΜΑΡΧΕ και κ.κ. ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ,
Όλο αυτό το διάστημα που τυγχάνω μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος (πλέον των 3 χρόνων) εξετά-σθηκαν πληθώρα Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για Μονάδες Ιχθυοκαλλιέργειας , κυρίως για ανανεώσεις, τελευταία μετά και την ψήφιση του Χωροταξικού για μετεγκαταστάσεις και ελάχιστες ιδρύ-σεις . Ανάμεσα σε αυτές και κάποιες που αφορούσαν την Περιοχή.
Σε όλες αυτές λειτούργησα με γνώμονα και στη βάση σταθερών και ενιαίων αρχών, τις πολιτικές μου θέσεις, τις επιστημονικές μου γνώσεις , την αντίληψή μου για το κοινωνικά και συλλογικά ωφέλιμο, την συνείδησή μου και τις δεσμεύσεις μου στους ψηφοφόρους του χώρου που εκπρο-σωπώ (3 % έλαβε ο συνδυασμός μου γενικά - 5% σε επίπεδο Δήμου το 2010).Με περιφερειακά και όχι τοπικιστικά κριτήρια ως όφειλα. Όχι ευκαιριακά, όχι συντεχνιακά, όχι χαϊδεύοντας – λαϊκίστικα- αυτιά. Δεν ήμουν ποτέ εξαρτώμενος ούτε από προσωπικά, ούτε από επιχειρηματικά (η επαγγελματική ενασχόληση μου με τις ιχθυοκαλλιέργειες αφορούσε το 1990-1992 σε επιχειρηματία που έχει αποχωρήσει από τον κλάδο πλέον των 18 χρόνων για αυτούς που κάτι υπονόησαν) , ούτε βεβαίως από οικιστικά συμφέροντα. Και βέβαια τοποθετιόμουν με το συγκεκριμένο περιβαλλοντικό αντικείμενο της Επιτροπής. Ταυτόχρονα όμως δεν κρύφτηκα πίσω από τα στενά όρια των αρμοδιοτήτων της, ούτε δίστασα να υπερασπιστώ τον κύριο πολιτικό ρόλο της Επιτροπής, ιδιαίτερα εκεί που ζωντανά κινήματα και συλλογικότητες διατύπωναν έναν διαφορετικό τεκμηριωμένο λόγο και αναδείκνυαν την αντίθεση συγκεκριμένων συμφερόντων. Αυτό έχει ιδιαίτερα εκτιμηθεί και διατυπωθεί από τους συναδέλφους μου πολιτικούς , αντίστοιχους επιστήμονες που ασχολούνται με τον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών, και από όλους όσους άτομα και συλλογικότητες έχουν γνώση της δουλειάς μου, των απόψεών μου, των προτάσεων μου, των παρεμβάσεων μου στα θεσμικά όργανα που συμμετέχω.
Σημειώστε ωστόσο πως ούτε σε μια από τις περιπτώσεις περιβαλλοντικής αδειοδότησης ιχθυοκαλλιεργει-ών στην Περιοχή όμως – όπως θα διαπιστώσετε διαβάζοντας από τα πρακτικά που σας επισυνάπτω(*8) - μας ήρθε επίσημα ή ανεπίσημα αντίθετη άποψη θεσμικού ή άλλου συλλογικού φορέα, ακόμα και μεμο-νωμένη προσωπική αντίθεση (επί τη ευκαιρία της ανάγνωσης των πρακτικών θα διαπιστώσετε επίσης ότι η στάση των μελών της Επιτροπής διαφοροποιείται κατά περίπτωση για παράδειγμα η Λαϊκή Συσπείρωση στα περισσότερα καταψηφίζει με το δικό της πολιτικό σκεπτικό και όχι με επιχειρηματολογία επί του κάθε φορά συγκεκριμένου, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις για την περιοχή που έχει ψηφίσει λευκό ή έχει υπερψηφίσει). Κατόπιν τούτου αντιλαμβάνεσθε , ότι πέραν των περιβαλλοντικών όρων που προσθετικά εξέφραζα, και την διασφάλιση ότι όλα γινόντουσαν σε νόμιμα χωροθετημένα πλαίσια, χωρίς υπερβάσεις στρεμματικού χώρου και στα νόμιμα πλαίσια ιχθυοανάπτυξης πληθυσμών (στα πλαίσια πάντα των Περιβαλλοντικών Όρων που η Μελέτη προέβλεπε τουλάχιστον) , δεν είχα οιοδήποτε περιθώριο να κινηθώ διαφορετικά , αν ήθελα να λειτουργήσω με υπευθυνότητα και σεβόμενος τον εαυτό μου, όταν μάλιστα δεν είχα οιοδήποτε στοιχείο λαϊκής αντίθεσης να στηριχθώ.
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΙ
Προφανώς και πέρα από το προσωπικό θέμα που δημιουργήθηκε, εξακολουθεί να είναι ανοικτό το πρόβ-λημα ουσίας: Υπάρχει θέμα με τις ιχθυοκαλλιέργειες στην Περιοχή; Που εντοπίζεται τεκμηριωμένα ; Ποια είναι η λύση του; Ζητάμε τροποποίηση επί της χωροταξικής κατανομής και σε ποια σημεία; Έχουμε κάτι να προτείνουμε για συνολικές νομικές αλλαγές;
Ακόμα και για συγκεκριμένες Αδειοδοτήσεις που έχουν εκδοθεί και οι συγκεκριμένες δραστηριότητες από-δεδειγμένα ενοχλούν, έχουμε περιθώρια αντίδρασης: Διοικητική Προσφυγή εντός 30ημέρου από την έκδο-ση ΑΕΠΟ της Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Νομική προσφυγή αν παρέλθει το διάστημα ή αν δεν δικαιωθούμε.
Γύρω από αυτά μπορούμε να συγκροτήσουμε ένα συγκεκριμένο και τεκμηριωμένο πρόγραμμα διεκδίκησης.
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΚΥΡΙΟΙ,
Ανέλαβα ως σας ανέφερα στην αρχή, συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Θα υποστηρίξω και θα βοηθήσω – αν ανοίξουν αντίστοιχες διαδικασίες και επεζητήσετε την συνδρομή μου - να εκπονηθεί συγκεκριμένο τεκμηριωμένο αίτημα τροποποίησης της ΠΟΑΥ προς το ΥΠΕΚΑ όσον δεν προχωρά η νομοθέτησή της. Δεσμεύομαι , ό,τι Δημοκρατικά και Συλλογικά καταλήξουμε ως Τοπική Κοινωνία, να το προωθήσω και να το υπερασπιστώ στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο. Εσείς, θα τα υποστηρίξετε; Αυτοί που βρίσκονται κοντά στον νυν Αντιπεριφερειάρχη και μελλοντικό Δήμαρχο θα τον πιέσουν σε αυτήν την κατεύθυνση ; Θα δεσμευθούν προσωπικά και ως πολιτικός χώρος να το παλέψουν ως νέα Δημοτική Αρχή μέχρι τέλους; Θα δεσμευθούν να κάνουν τα αδύνατα δυνατά, ώστε η έχουσα την πολιτική τους υποστήριξη νέα Περιφερειακή Αρχή , να συμπαραταχθεί μαζί μας;
ΙΔΟΥ «ΠΕΔΙΟΝ ΔΟΞΗΣ ΛΑΜΠΡΟΝ» επί του πραγματικού , να συζητήσουμε, να αντιπαρατεθούμε και να συγκρουσθούμε , να συνευρεθούμε και να συνεργαστούμε . ΙΔΟΥ Ο ΣΤΙΒΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ!
Σε αναμονή των δικών σας πια Ενεργειών και Πρωτοβουλιών,
Με συναδελφικά και συναγωνιστικά αισθήματα,
ΝΙΚΟΣ ΣΤΟΥΠΗΣ
Δυστυχώς για όλες αυτές τις πρωτοβουλίες δεν έλαβα ούτε σχετικές προσκλήσεις, ούτε ανάλογες θεματικές σας εισηγήσεις , ούτε καν κάποιας πρόσκλησης για μια κατ ιδίαν συνάντηση, τουλάχιστον να βοηθούσα στην πλήρη ενημέρωσή σας για το θέμα, να αναπτύξω τις απόψεις μου, αλλά κυρίως στο μέτρο του δυνατού να συνέβαλλα στην οργάνωση του αγώνα σας ώστε να καταστεί αποτελεσματικότερος. Με αυτή την διαδικασία προφανώς δεν μου εδόθη και η δυνατότητα να υπερασπιστώ τον εαυτό μου, όντας ανενημέρωτος για τους σχετικούς χώρους –χρόνους και την ανάλογη θεματολογία στα αντίστοιχα φόρουμ που αυτές αναπτύχθηκαν.
Κυρίαρχο ζήτημα-όπως κατάλαβα - που εκφράστηκε σε αυτές ήταν η παντελής έλλειψη θεσμικής ενημέρωσης και η απουσία οιασδήποτε κοινωνικής διαβούλευσης επί των σχετικών θεμάτων που αποφασίζονται, καθώς και η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τις πολιτικές και υπηρεσιακές αρχές της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης με σαφείς αιχμές περί «διαπλοκής» τους με επιχειρηματικά συμφέροντα των ιχθυοκαλλιεργειών στην Περιοχή. Επίσης , αν αντιλήφθηκα σωστά, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των συζητήσεων σας βρέθηκαν τα κάτωθι θέματα:
1. Καταγγέλθηκε η κατάληψη από συγκεκριμένη επιχείρηση (ΣΕΛΟΝΤΑ) θαλάσσιας έκτασης 110 στρ ενώ όπως ειπώθηκε η αδειοδότηση της αφορά 30 στρ
2. Καταγγέλθηκε εγκατάλειψη μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας (ΚΟΚΟΤΑΣ), επί χρόνια μη λειτουργούσα που με την διάβρωση και φθορά των θαλάσσιων και επί της στεριάς εγκαταστάσεων της, αποτελεί μόνιμη πηγή ρύπανσης
3. Καταγγέλθηκε η φθορά του δρόμου και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από την διέλευση μέσω αυτών βαρέων οχημάτων που εξυπηρετούν τις ιχθυοκαλλιέργειες
4. Εκφράστηκε αντίθεση σε σχέση με γνωμοδοτήσεις της Επιτροπής Περιβάλλοντος Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας επί συγκεκριμένων Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορούσαν ανανέωσή ήδη λειτουργουσών μονάδων ή την μετεγκατάστασή τους από άλλες περιοχές στην βάση του Νόμου περί του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις Ιχθυοκαλλιέργειες
5. Διατυπώθηκε απόφασή για την μη επέκταση ούτε κατ ελάχιστον των σημερινών ορίων εξάπλωσης των ιχθυοκαλλιεργειών και η προτεινόμενη ΠΟΑΥ για την Περιοχή μας να εξαντληθεί στην νομιμοποίηση ουσιαστικά των υφιστάμενων μονάδων .
Θεωρώντας ως υποχρέωσή μου την προώθηση και λύση των συγκεκριμένων προβληματισμών σας , επήρα την συγκεκριμένη πρωτοβουλία να απευθυνθώ στους καθ ύλην αρμόδιους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες , ζητώντας από τον καθένα τους να προβεί στις ανάλογες ενέργειες , που εκ νόμου έχει δικαίωμα και υποχρέωση να αναλάβει ώστε να διασφαλισθεί η αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων. ( Σας επισυνάπτω την σχετική μου επιστολή).* 1
Πεποίθησή μου είναι ότι μόνο έτσι, θεσμικά, σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας, και θέτοντας τον καθένα προ των ευθυνών του, μπορεί να αναδεικνύονται και να αντιμετωπίζονται τα ζητήματα . Όχι μέσω των «κοκορομαχιών» σε συνεδριάσεις οργάνων που όλα γίνονται για το θεαθήναι, καταγράφονται ως αποφάσεις και την επόμενη μέρα ξεχνιούνται. Ούτε με συναντήσεις καλής θελήσεως πίσω από κλειστές πόρτες, όπου η πείρα έχει δείξει ότι αντιμετωπίζονται τα ατομικά και όχι τα συλλογικά συμφέροντα.
Προφανώς και η επιστολή μου σε τίποτα δεν έχει διασφαλίσει την λύση των προβλημάτων που σας απασχολούν, η οποία θα εξαρτηθεί από την υποστήριξη εκ μέρους σας των προτάσεων που διατυπώνω και κυρίως από την ίδια την κινητοποίηση και πίεση του τοπικού λαϊκού παράγοντα που βιώνει τα προβλήματα, και για τις οποίες πρωτίστως εσείς ως άμεσα εκλεγμένοι εκπρόσωποί του έχετε την δυνατότητα και υποχρέωση με συνέπεια να οργανώσετε. Αυτό βέβαια εναπόκειται σε σας.
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΚΥΡΙΟΙ,
Επειδή τα θέματα που θίγονται είναι σοβαρά, επηρεάζουν άμεσα το περιβάλλον και την αναπτυξιακή φυσιογνωμία της Περιοχής, θα συμφωνήσετε μαζί μου, αυτά απαιτούν σοβαρότητα και υπευθυνότητα στην αντιμετώπιση τους και πρωτίστως καλή γνώση τους αφ εαυτών αλλά και των διαδικασιών επίλυσής τους .
Από ότι φαίνεται - σε πολλά από αυτά - υπάρχει σοβαρή βάση. Σε άλλα όμως , επιτρέψτε μου υπάρχει άγνοια, ημιμάθεια ακόμα και τεράστια σύγχυση, σε σχέση με τα πραγματικά περιστατικά. Με αποτέλεσ-μα να υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος σε μερικές περιπτώσεις , πίσω από αγαθά διατυπωμένες προθέσεις να υποκρύπτονται ακόμα και οικονομικο- πολιτικά μικροσυμφέροντα. Ή πίσω από την ασύστολη δημαγωγία να αναπτύσσεται ένας υπέρμετρος λαϊκισμός, που υποσκάπτει το κύρος των θεσμών.
Αποδέχομαι ως ευγενή τα κίνητρά όλων όσων ασχολήθηκαν με το όνομά μου και τις πράξεις μου. Και βέβαια οφείλω να σας ομολογήσω ότι ασχολούμενος με την πολιτική έχω αποδεχθεί το γεγονός της Δημόσιας έκθεσής μου, της Δημόσιας ατομικής , συλλογικής και κοινωνικής κριτικής στο πρόσωπό μου. Πως είμαι οπαδός της ανοικτής διαφανούς έκφρασης των απόψεών ΟΛΩΝ. Αποδέχομαι την αδυναμία της άγνοιας, της ημιμάθειας , της απειρίας. Δεν μπορώ όμως να αποδεχθώ την πολιτική προβοκάτσια.
Θέλοντας λοιπόν να συμβάλλω με αντικειμενικότητα στον Δημόσιο διάλογο που ξεκινήσατε, και να δώσω την δική τους ευκαιρία σε αυτούς που δεν γνώριζαν , θα σας παραθέσω τις θέσεις μου και τα γεγονότα σε σχέση με το θέμα των ιχθυοκαλλιεργειών στην Περιοχή μας κατά χρονολογική σειρά όπως εξελίχθηκαν, να τα αξιολογήσετε, αν όντως έχετε την ανάλογη διάθεση.
· Η Περιοχή μας ουσιαστικά πρωτοστάτησε στην δυναμική ανάπτυξη του κλάδου των ιχθυοκαλλιεργειών , κατά στρεβλό τρόπο όσον αφορά την χωροθέτησή τους, ελλείψει θεσμικού πλαισίου, και κυρίως με την ανοχή συγκεκριμένων τοπικών αρχόντων και παραγόντων. Οι λιγοστές φωνές αντίστασης ήταν μεμονωμένες, αδύνατες , ατεκμηρίωτες, και κατά περίεργο τρόπο σιγούσαν γρήγορα, μη έχοντας αποδειχθεί κάθε φορά αν και τίνος τα συμφέροντα εξυπηρετούσαν.
· Στις 11 Απριλίου 2011 τίθεται σε Δημόσια Διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ το «Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις υδατοκαλλιέργειες και η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτού» , που λήγει στις 28 Μαΐου 2011. (Οι εισηγήσεις της διαβούλευσης βρίσκονται στην σχετική ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ). Στα πλαίσια αυτά εισέρχεται στην Επιτροπή Περιβάλλοντος στις 6 Μαΐου 2011 το θέμα προς συζήτηση , αναπτύσσεται διάλογος , διαμορφώνονται πλειοψηφικά θέσεις της επιτροπής (με έναν από τους μειοψηφούντες εμένα ),αλλά και με δική μου πρόταση αποφασίζεται το θέμα να εισαχθεί προς συζήτηση λόγω σπουδαιότητας σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. (επισυνάπτεται το σχετικό απόσπασμα πρακτικού της Επιτροπής *2 και σχετικό μου δελτίο τύπου της εποχής *3)
· Στις 25 Μαΐου 2011 συζητείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ως 17ο θέμα, το «Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης υδατοκαλλιεργειών», όπου από την ανάγνωση των επίσημων πρακτικών που επισυνάπτονται( σελ. 270- σελ 327 *4) , σαφώς προκύπτει η θέση του καθενός Περιφερειακού Συμβούλου που έλαβε τον λόγο , του κ. Αντιπεριφερειάρχη Ευβοίας ως μοναδικού - εκτός εμού – Ευβοέα, που έλαβε τον λόγο, και ο οποίος δηλώνει πως αποδέχεται όπως έρχεται από το υπουργείο το χωροταξικό, με εξαίρεση το Πόρτο Λάφι, το Μαρμάρι, το Νι Μποριό, τα Νέα Στύρα, το Δίλισσο, τον Αλμυροπόταμο (ουδεμία μνεία περί Πόρτο Μπούφαλου και Κόλπου Αλιβερίου). Και βέβαια καταδεικνύεται εμφανώς Η ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ από τον υποφαινόμενο, άσχετα αν επί μέρους προτάσεις του έγιναν αποδεκτές, ακόμα και για περιορισμό χωροθέτησης (Ακτή Νηρέως, ΑΓΕΤ, Τουρκολίμανο, Μαρμάρι). (Επισυνάπτεται επίσης σχετικό δικό μου Δελτίο Τύπου της εποχής *5).
· Στις 4 Νοεμβρίου 2011 δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ( ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Αρ. Φύλλου 2505) η ΚΥΑ 36555 -31722/4−11−2011 και το χωροταξικό των Ιχθυοκαλλιεργειών γίνεται Νόμος του κράτους (σας το επισυνάπτω *6). Όπως θα διαπιστώσετε διαβάζοντας τα σχετικά κείμενα το Χωροταξικό ουσιαστικά θέτει αρχές για το πώς αντιμετωπίζει την χωροθέτηση, δημιουργεί θεσμικές προσεγγίσεις για την χωροθέτηση και σαφώς φωτογραφίζει επακριβώς και με χάρτες τοποθεσίες χωροθέτησης . Όπως σαφώς εμφανίζεται το υπογράφουν φαρδιά – πλατιά τα εκλεκτά στελέχη της τότε Κυβέρνησης αλλά και του χώρου, που ακόμα και σήμερα κάποιοι διαμαρτύρονται, αλλά πολιτικά υποστηρίζουν με πάθος.
· Ένα χρόνο αργότερα στις 22 Νοεμβρίου 2012, έρχεται στην Επιτροπή Περιβάλλοντος – σε εφαρμογή πια του Χωροταξικού για την Περιοχή μας - προς συζήτηση το θέμα «Γνωμοδότηση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του σχεδίου για τη Χωροθέτηση Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (ΠΟΑΥ) στις θαλάσσιες περιοχές των κόλπων Νοτίου και Βορείου Ευβοϊκού και του Διαύλου των Ωρεών, Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας και Βοιωτίας, του φορέα Ευβοϊκή Ανώνυμη Εταιρεία Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (εταιρεία της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας που είχε συσταθεί επί Νομαρχίας Μπουραντά) ». Είχε προηγηθεί πάλι η σχετική τριανταήμερη κοινωνική διαβούλευση. Στα αναλυτικά πρακτικά της Επιτροπής που σας επισυνάπτω (*7), θεωρώ πως κάθε καλοπροαίρετος αναγνώστης θα διακρίνει όχι μόνο την ΠΛΗΡΗ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΟΥ, αλλά και το τεχνοκρατικο-πολιτικό σφυροκόπημα επί της προτεινόμενης ΠΟΑΥ , την εναλλακτική διαδικαστική πρόταση που διατύπωσα για ουσιαστική διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και την επανασυζήτηση του θέματος, και κυρίως την πληθώρα σημαντικών προτάσεων που υπέβαλλα και έγιναν αποδεκτές από την Επιτροπή. Ακόμα και για την απόρριψη χωροθεσίας συγκεκριμένων θέσεων (Ακτή Νηρέως, ΑΓΕΤ, Αλμυροπόταμος) για τις οποίες είχα υπόψη μου παλιότερες τοπικές κινητοποιήσεις, και αλλού, που οι τοπικές κοινωνίες έδωσαν ενεργητικό παρόν και μνημονεύονται στην απόφαση. Η συζήτηση όμως δεν σημαδεύτηκε από την παρουσία και την έκφραση γνώμης οιουδήποτε φορέα, συλλογικότητας ή παράγοντα της Περιοχής Αλιβερίου, ούτε καν αυτών που σήμερα διατυπώνουν τις συγκεκριμένες απόψεις. Η εν λόγω απόφαση ευρίσκεται έκτοτε στο ΥΠΕΚΑ και δεν έχει λάβει την μορφή νομικού κειμένου
· Ήδη στην Βουλή έχει εισαχθεί και θα ολοκληρωθεί από μεριάς Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης –προβλέπεται η συζήτηση και ψήφισή του στην ολομέλεια του Σεπτεμβρίου - το νομοσχέδιο για τις υδατοκαλλιέργειες που ρυθμίζει το πλαίσιο λειτουργίας και δεν αντιμετωπίζει θέματα περιβαλλοντικά και χωροθεσίας.
ΑΓΑΠΗΤΕ κ. ΔΗΜΑΡΧΕ,
ΑΓΑΠΗΤΟΙ κ. κ. ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ,
Δεν θα αποφύγω τον πειρασμό να αναφερθώ σε ορισμένα ζητήματα που οι συζητήσεις σας ανέδειξαν:
1. Φαντάζομαι σε γνωρίζετε , ως έμπειροι Αυτοδιοικητικοί, ότι σε όλες αυτές των περιπτώσεων περί τα περιβαλλοντικά που συζητάμε , η ΑΠΟΨΗ που τα Δημοτικά και τα Περιφερειακά όργανα διατυπώνουν είναι ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗ. Πως τους Περιβαλλοντικούς όρους για τις ιχθυοκαλλιέργειες, κατά περίπτωση εκδίδουν είτε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας –Στερεάς –Ηπείρου (θεωρώ πως δεν συγχέεται αυτή την Περιφέρεια με την αιρετή Περιφέρεια Στερεάς ) είτε απ ευθείας το ΥΠΕΚΑ. Αντίστοιχα οι ίδιες εκδίδουν και τις Άδειες Λειτουργίας. Μάλιστα να σας πληροφορήσω ότι σχετική πρόβλεψη του Καλλικράτη περί μεταφοράς του συνόλου των αρμοδιοτήτων περί τις ιχθυοκαλλιέργειες στην αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση από 1/1/2012 ποτέ δεν τέθηκε σε εφαρμογή. Κάτω από ποια σκοπιμότητα λοιπόν κάποιοι αφήνουν να υπάρχει θολούρα περί του ποιος έχει την ευθύνη των αποφάσεων; Μήπως κάποιοι θέλουν να κρύψουν πολιτικές ευθύνες χώρων που εκπροσωπούν; Μήπως κάποιοι θέλουν να κρύψουν ευθύνες ατομικές ή συλλογικές για το ότι ποτέ δεν τοποθετήθηκαν στον επίκαιρο χρόνο που λαμβάνονταν αποφάσεις με αποτέλεσμα στις περιπτώσεις που κάποιο θεσμικό όργανο ( καλή ώρα σε όλες των περιπτώσεων που αναφερόμαστε το Δημοτικό Συμβούλιο) δεν εκφέρει στις καθορισμένες ημερομηνίες γνώμη, εκ νόμου να θεωρείται πως συναινεί ; Οφείλουν πάντως, άπαντες να γνωρίζουν ότι στα πλαίσια της κάθε διαβούλευσης έχουν την υποχρέωση να συζητούν στα αντίστοιχα θεσμικά όργανα του Δήμου το θέμα και να διατυπώνουν απόψεις . Ότι μπορούν, και αν ακόμα η πλειοψηφία το παραλείπει ή το αρνείται να ζητά έκτακτη σύγκλιση του Συμβουλίου με αυτό το θέμα , και σε κάθε των περιπτώσεων να οργανώνατε αν πιστεύατε συμμετοχικές διαδικασίες βάσης, να συγκροτούσατε απόψεις που να καταθέτατε και να διεκδικούσατε την υιοθέτησή τους ως συμπαράσταση από το Περιφερειακό Συμβούλιο και ως πράξη από το Υπουργείο. Κάτι τέτοιο αν ψάξετε θα μάθετε ότι έκαναν αρκετοί συνάδελφοί σας σε άλλους Δήμους. Και βέβαια δεν νομίζω για κάποιους που με εισαγγελικό ύφος είναι έτοιμοι «να με ρίξουν στην πυρά» υπερασπιζόμενοι δεν ξέρω εγώ ποια «ευαγγελικά θέσφατα», ότι αποτελεί άλλοθί τους η στάση στην ψηφοφορία της εκπροσώπου τους στην Επιτροπή Περιβάλλοντος. Ίσα- ίσα, αυτό σημαίνει ότι ήξεραν κάθε φορά εκ των προτέρων ποιο θέμα για τις υδατοκαλλιέργειες της περιοχής θα συζητιόταν στην Επιτροπή, και είναι απορίας άξιον – αφού έχουν μια στάση εναντίωσης αρχών για τόσο μείζον όπως εκτιμούν θέμα – γιατί «δεν ξεσήκωσαν τον κόσμο», την στιγμή που για άλλα ήσσονος σημασίας το πράττουν καθημερινά.
2. Προφανώς κατανοείτε, ότι έτσι ή αλλιώς η δυνατότητα να διαμορφώσει ο ένας, εκ της ελάσσονος μάλιστα αντιπολίτευσης που πολιτικά εκπροσωπεί τον ΣΥΡΙΖΑ στο παρόν Περιφερειακό Συμβούλιο (1 από τους 51 στο Περιφερειακό Συμβούλιο – 1 από τους 9 στην Επιτροπή Περιβάλλοντος – 1 από τους 4 Περιφερειακούς Συμβούλους και 1 από τους 2 μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος καταγόμενους από την Περιοχή μας, με τους άλλους να ανήκουν στην πλειοψηφία και μάλιστα να ήταν συνοδοιπόροι στο δημοτικό ψηφοδέλτιο στις πρόσφατες Δημοτικές Εκλογές κάποιων που σήμερα «ζητάνε και τα ρέστα» ) τις αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και της Επιτροπής Περιβάλλοντος, είναι πρακτικά αδύνατον. Αυτές προφανώς τις καθόριζε πολιτικά η σημερινή συγκυβέρνηση (ΠΑΣΟΚ και ΝΔ) όπως εκφραζόταν στους συσχετισμούς με 31 και 15 (σύνολο 46 από τους 51) Περιφερειακούς Συμβούλους στο Συμβούλιο, και 6+1 αντίστοιχα ( σύνολο 7 από τους 9) στην Επιτροπή Περιβάλλοντος . Συνήθως, το γνωρίζετε καλά , το «κουμάντο» το κάνουν οι μεγάλοι παίχτες, που διαθέτουν την πλειοψηφία και την εξουσία. Και τέτοιος είναι , άμεσος συνεργάτης αυτών που όψιμα σήκωσαν τα λάβαρα γενικά απέναντι στις ιχθυοκαλλιέργειες, ο μεγάλος- ισχυρός πολιτικά άντρας για την Εύβοια που μπορούσε και μπορεί ακόμη να επιβάλλει «πράγματα και θαύματα» για τον νομό και την Περιοχή μας . Είναι ο νυν Αντιπεριφερειάρχης Εύβοιας κ. Μπουραντάς και μελλοντικός Δήμαρχος Κύμης –Αλιβερίου με το ψηφοδέλτιο του οποίου οι ίδιοι εξελέγησαν. Μάλιστα ο κ. Αντιπεριφερειάρχης , από τον καιρό που ήταν Νομάρχης , πρωτοστάτησε στην δημιουργία της ΕΥΒ.ΕΤ.ΑΝ.Υ. Α.Ε, αυτοδιοικητικής εταιρείας για τις ιχθυοκαλλιέργειες , που μελέτησε, επεξεργάστηκε και εισηγήθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο την συγκεκριμένη χωροθέτηση της ΠΟΑΥ Ν. & Β. Ευβοικού και Διαύλου Ωρεών.
Μήπως πίσω από τις αγαθές δήθεν προθέσεις κάποιων μνημονιακών - μέχρι το κόκκαλο – υποστηρικτών του δικομματισμού, που κυβερνά την χώρα και σπέρνει τον όλεθρο, κρύβεται το πιο βαθύ τους μίσος για την μοναδική ελπίδα , την Αριστερά, που έρχεται ως εναλλακτική διέξοδος;
3. Κάποιοι που σήμερα με καταγγέλλουν, γιατί δεν ανταποκρίθηκαν στην τηλεφωνική μου πρόσκ-ληση (είναι καταγεγραμμένη η συνομιλία μας στις κλήσεις των κινητών μας) την ημέρα που ήρθαν στην Συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στην Λαμία (16/7) να συναντηθούμε με τους Υπηρεσιακούς Διευθυντές Ανάπτυξης – Χωροταξίας και Περιβάλλοντος, να δούμε το θέμα που τους απασχολούσε (προσωπικά ακόμα δεν έχω γίνει κοινωνός) και να βρούμε πιθανή λύση ;
ΑΞΙΟΤΙΜΕ κ. ΔΗΜΑΡΧΕ και κ.κ. ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ,
Όλο αυτό το διάστημα που τυγχάνω μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος (πλέον των 3 χρόνων) εξετά-σθηκαν πληθώρα Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για Μονάδες Ιχθυοκαλλιέργειας , κυρίως για ανανεώσεις, τελευταία μετά και την ψήφιση του Χωροταξικού για μετεγκαταστάσεις και ελάχιστες ιδρύ-σεις . Ανάμεσα σε αυτές και κάποιες που αφορούσαν την Περιοχή.
Σε όλες αυτές λειτούργησα με γνώμονα και στη βάση σταθερών και ενιαίων αρχών, τις πολιτικές μου θέσεις, τις επιστημονικές μου γνώσεις , την αντίληψή μου για το κοινωνικά και συλλογικά ωφέλιμο, την συνείδησή μου και τις δεσμεύσεις μου στους ψηφοφόρους του χώρου που εκπρο-σωπώ (3 % έλαβε ο συνδυασμός μου γενικά - 5% σε επίπεδο Δήμου το 2010).Με περιφερειακά και όχι τοπικιστικά κριτήρια ως όφειλα. Όχι ευκαιριακά, όχι συντεχνιακά, όχι χαϊδεύοντας – λαϊκίστικα- αυτιά. Δεν ήμουν ποτέ εξαρτώμενος ούτε από προσωπικά, ούτε από επιχειρηματικά (η επαγγελματική ενασχόληση μου με τις ιχθυοκαλλιέργειες αφορούσε το 1990-1992 σε επιχειρηματία που έχει αποχωρήσει από τον κλάδο πλέον των 18 χρόνων για αυτούς που κάτι υπονόησαν) , ούτε βεβαίως από οικιστικά συμφέροντα. Και βέβαια τοποθετιόμουν με το συγκεκριμένο περιβαλλοντικό αντικείμενο της Επιτροπής. Ταυτόχρονα όμως δεν κρύφτηκα πίσω από τα στενά όρια των αρμοδιοτήτων της, ούτε δίστασα να υπερασπιστώ τον κύριο πολιτικό ρόλο της Επιτροπής, ιδιαίτερα εκεί που ζωντανά κινήματα και συλλογικότητες διατύπωναν έναν διαφορετικό τεκμηριωμένο λόγο και αναδείκνυαν την αντίθεση συγκεκριμένων συμφερόντων. Αυτό έχει ιδιαίτερα εκτιμηθεί και διατυπωθεί από τους συναδέλφους μου πολιτικούς , αντίστοιχους επιστήμονες που ασχολούνται με τον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών, και από όλους όσους άτομα και συλλογικότητες έχουν γνώση της δουλειάς μου, των απόψεών μου, των προτάσεων μου, των παρεμβάσεων μου στα θεσμικά όργανα που συμμετέχω.
Σημειώστε ωστόσο πως ούτε σε μια από τις περιπτώσεις περιβαλλοντικής αδειοδότησης ιχθυοκαλλιεργει-ών στην Περιοχή όμως – όπως θα διαπιστώσετε διαβάζοντας από τα πρακτικά που σας επισυνάπτω(*8) - μας ήρθε επίσημα ή ανεπίσημα αντίθετη άποψη θεσμικού ή άλλου συλλογικού φορέα, ακόμα και μεμο-νωμένη προσωπική αντίθεση (επί τη ευκαιρία της ανάγνωσης των πρακτικών θα διαπιστώσετε επίσης ότι η στάση των μελών της Επιτροπής διαφοροποιείται κατά περίπτωση για παράδειγμα η Λαϊκή Συσπείρωση στα περισσότερα καταψηφίζει με το δικό της πολιτικό σκεπτικό και όχι με επιχειρηματολογία επί του κάθε φορά συγκεκριμένου, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις για την περιοχή που έχει ψηφίσει λευκό ή έχει υπερψηφίσει). Κατόπιν τούτου αντιλαμβάνεσθε , ότι πέραν των περιβαλλοντικών όρων που προσθετικά εξέφραζα, και την διασφάλιση ότι όλα γινόντουσαν σε νόμιμα χωροθετημένα πλαίσια, χωρίς υπερβάσεις στρεμματικού χώρου και στα νόμιμα πλαίσια ιχθυοανάπτυξης πληθυσμών (στα πλαίσια πάντα των Περιβαλλοντικών Όρων που η Μελέτη προέβλεπε τουλάχιστον) , δεν είχα οιοδήποτε περιθώριο να κινηθώ διαφορετικά , αν ήθελα να λειτουργήσω με υπευθυνότητα και σεβόμενος τον εαυτό μου, όταν μάλιστα δεν είχα οιοδήποτε στοιχείο λαϊκής αντίθεσης να στηριχθώ.
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΙ
Προφανώς και πέρα από το προσωπικό θέμα που δημιουργήθηκε, εξακολουθεί να είναι ανοικτό το πρόβ-λημα ουσίας: Υπάρχει θέμα με τις ιχθυοκαλλιέργειες στην Περιοχή; Που εντοπίζεται τεκμηριωμένα ; Ποια είναι η λύση του; Ζητάμε τροποποίηση επί της χωροταξικής κατανομής και σε ποια σημεία; Έχουμε κάτι να προτείνουμε για συνολικές νομικές αλλαγές;
Ακόμα και για συγκεκριμένες Αδειοδοτήσεις που έχουν εκδοθεί και οι συγκεκριμένες δραστηριότητες από-δεδειγμένα ενοχλούν, έχουμε περιθώρια αντίδρασης: Διοικητική Προσφυγή εντός 30ημέρου από την έκδο-ση ΑΕΠΟ της Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Νομική προσφυγή αν παρέλθει το διάστημα ή αν δεν δικαιωθούμε.
Γύρω από αυτά μπορούμε να συγκροτήσουμε ένα συγκεκριμένο και τεκμηριωμένο πρόγραμμα διεκδίκησης.
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΚΥΡΙΟΙ,
Ανέλαβα ως σας ανέφερα στην αρχή, συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Θα υποστηρίξω και θα βοηθήσω – αν ανοίξουν αντίστοιχες διαδικασίες και επεζητήσετε την συνδρομή μου - να εκπονηθεί συγκεκριμένο τεκμηριωμένο αίτημα τροποποίησης της ΠΟΑΥ προς το ΥΠΕΚΑ όσον δεν προχωρά η νομοθέτησή της. Δεσμεύομαι , ό,τι Δημοκρατικά και Συλλογικά καταλήξουμε ως Τοπική Κοινωνία, να το προωθήσω και να το υπερασπιστώ στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο. Εσείς, θα τα υποστηρίξετε; Αυτοί που βρίσκονται κοντά στον νυν Αντιπεριφερειάρχη και μελλοντικό Δήμαρχο θα τον πιέσουν σε αυτήν την κατεύθυνση ; Θα δεσμευθούν προσωπικά και ως πολιτικός χώρος να το παλέψουν ως νέα Δημοτική Αρχή μέχρι τέλους; Θα δεσμευθούν να κάνουν τα αδύνατα δυνατά, ώστε η έχουσα την πολιτική τους υποστήριξη νέα Περιφερειακή Αρχή , να συμπαραταχθεί μαζί μας;
ΙΔΟΥ «ΠΕΔΙΟΝ ΔΟΞΗΣ ΛΑΜΠΡΟΝ» επί του πραγματικού , να συζητήσουμε, να αντιπαρατεθούμε και να συγκρουσθούμε , να συνευρεθούμε και να συνεργαστούμε . ΙΔΟΥ Ο ΣΤΙΒΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ!
Σε αναμονή των δικών σας πια Ενεργειών και Πρωτοβουλιών,
Με συναδελφικά και συναγωνιστικά αισθήματα,
ΝΙΚΟΣ ΣΤΟΥΠΗΣ