Α. Οικονομικά στοιχεία
Σύμφωνα με τα επίσημα έγραφα της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Χαλκιδέων το χρηματικό υπόλοιπο στις 28-8-2014 ανερχόταν στο ποσό των 12.637.529,59 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα το ανωτέρω ποσό αναλυόταν ως εξής:
Έκτακτα ειδικευμένα (προορισμένα για επενδύσεις), 6.542.055,08 ευρώ.
Τακτικά και έκτακτα ανειδίκευτα (προορισμένα για λειτουργικές δαπάνες), 5.620.128,89 ευρώ.
Έκτακτα ανειδίκευτα (προορισμένα για κρατήσεις) 474.351,22 ευρώ
Το ανωτέρω χρηματικό υπόλοιπο διαμορφώθηκε αφού προηγουμένως πληρώθηκε τα σύνολο σχεδόν των ενταλμάτων και των δικαστικών αποφάσεων ,που εκκρεμούσαν στη ταμειακή υπηρεσία, χωρίς να παραμένουν οικονομικές εκκρεμότητες για την επόμενη διαχειριστική περίοδο.
Ο Δήμος Χαλκιδέων μέχρι την 28/8/2014 ήταν ανάμεσα στους 10 πιο ισχυρούς δήμους πανελλαδικά ως προς την οικονομική του επάρκεια και αυτό, παρά το γεγονός ότι κατά την περίοδο της Καλλικρατικής προσαρμογής κλήθηκε να αποπληρώσει οικονομικές υποχρεώσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Κατά τη νέα δημοτική περίοδο η Δημοτική Αρχή αποδεικνύεται ανερμάτιστη ως προς την αύξηση λειτουργικών δαπανών και πιο συγκεκριμένα διατίθενται τεράστια ποσά για:
-Συμβούλους, ειδικούς συνεργάτες και γραμματείς του κ. Δημάρχου
-Συμβούλους επικοινωνίας και ειδικούς συνεργάτες αιρετών της πλειοψηφίας.
-Κινητή τηλεφωνία Δημάρχου-αντιδημάρχων-γενικού γραμματέα και υπηρεσιακών στελεχών.
-Οδοιπορικά Δημάρχου και ειδικών συνεργατών
-Αγορά οχημάτων και αυτοκινήτου Δημάρχου
-Εκπόνηση μελετών με ανύπαρκτο αντικείμενο
Παράλληλα προς τις ανωτέρω προκλητικές δαπάνες, από τις οποίες είχε παραιτηθεί η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, παρατηρούνται υπέρογκες αυξήσεις σε λειτουργικές δαπάνες (προσωπικό, ανταλλακτικά, μισθώσεις κλπ).
Είναι προφανές ότι εάν ο κ. Παγώνης ανησυχούσε για την οικονομική κατάσταση του Δήμου και βρισκόταν στη θέση των περισσοτέρων συναδέλφων του (Δημάρχων) να συγκεντρώνει ευρώ προς ευρώ τη μισθοδοσία προσωπικού, δεν θα προέβαινε στις ανωτέρω πολυτελείς δαπάνες.
Ούτε πρώτο μέλημά του θα ήταν οι πολυέξοδες πολιτιστικές εκδηλώσεις και τα πανηγύρια με τη Γωγώ Τσαμπά. Στην περίπτωση αυτή θα ήταν ανεύθυνο εκ μέρους του. Και επειδή ο κ. Παγώνης δεν είναι ανεύθυνος, οφείλει να εκφράσει την ευαρέσκειά του, την οποία και εμπράκτως αποδεικνύει. Άλλωστε έχει πλέον την απόλυτη ευθύνη της διαχείρισης και οφείλει να παραδώσει ως χρηματικό υπόλοιπο, το ποσό που παρέλαβε, αν όχι μεγαλύτερο.
B. Έργα και δράσεις
Η τραγική συνέπεια όταν άλλος είναι Δήμαρχος και άλλος Δημαρχεύει ασκώντας τις ουσιαστικές αρμοδιότητες, είναι η άγνοια των διαδικασιών και της υλοποίησης των δημοτικών δράσεων.
Ο κ. Παγώνης έχει παντελή άγνοια ακόμα και των έτοιμων έργων που ο ίδιος υπογράφει. Χαρακτηριστική περίπτωση το έργο της Βιοκλιματικής Ανάπλασης της πλατείας των Φύλλων που κατά την υπογραφή της σύμβασης δημοσιοποιήθηκε με δελτίο τύπου ότι εκτελείται στο Βασιλικό (χρειάστηκε η παρέμβαση του Προέδρου της Τ.Κ. Φύλλων για να μάθουν που θα εκτελεστεί το έργο). Τώρα στη συνέντευξη τύπου ο κ. Δήμαρχος ανέφερε ότι το κέντρο Αγροτουριστικής Πληροφόρησης στο Μύτικα έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ», ενώ στην πραγματικότητα εκτελείται από το πρόγραμμα leader.
H άγνοιά του όμως είναι ακόμα μεγαλύτερη σε ότι αφορά τις διαδικασίες χρηματοδότησης των έργων. Ένα έργο θεωρείται ενταγμένο σε πρόγραμμα όταν έχει εκδοθεί η πράξη ένταξης. Αντιστοίχως για την απένταξη χρειάζεται πράξη απένταξης. Τα έργα της ανάπλασης της οδού Βενιζέλου και η επέκταση της πεζοδρόμησης της οδού Αβάντων ουδέποτε είχαν ενταχθεί σε Ευρωπαϊκό ή άλλο πρόγραμμα, ώστε να επακολουθήσει η απένταξή τους.
Το έργο Βελτίωση προσβασιμότητας Κέντρου Χαλκίδας (Επέκταση Πεζοδρόμησης), δημοπρατήθηκε το 2013, εξαρχής από ιδίους πόρους (ΣΑΤΑ) σύμφωνα με τη διακήρυξή του. Έργο με τίτλο «Ανάπλαση Βενιζέλου» δεν υπήρξε ποτέ! Ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε ότι κατά πάγια τακτική του ο Δήμος Χαλκιδέων υποβάλλει προτάσεις για το σύνολο των προσκλήσεων των προγραμμάτων, αποσκοπώντας, κατά τη διαπραγμάτευση με τα αρμόδια Υπουργεία, να επιτύχει την ένταξη των ώριμων έργων, και όχι αυτών που βρίσκονται σε πολύ αρχικό στάδιο μελέτης (π.χ. δημιουργία ποδηλατοδρόμων, αρχιτεκτονική διαμόρφωση πλατείας δημοτικής αγοράς, εκμετάλλευση βιοαερίου κλπ.) . Με αυτό τον τρόπο επιτύχαμε ο Δήμος Χαλκιδέων και η ΔΕΥΑΧ να εμφανίζουν πανελλαδικά από τις μεγαλύτερες εντάξεις έργων στο ΕΣΠΑ, όπως αυτό έχει ήδη αναγνωριστεί.
Ως προς το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ, όπως προκύπτει και από τις σχετικές ανακοινώσεις ΚΕΔΕ και ΥΠΕΚΑ, υπήρξαν Πανελλαδικά συνολικές απεντάξεις του προγράμματος, διότι κατά το κλείσιμο του προγράμματος, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η απορρόφηση των πόρων σε όλη την Επικράτεια δεν ξεπερνούσε το 2%. Στην πραγματικότητα λόγω των μεγάλων υπερδεσμεύσεων του ΕΠΠΕΡΑΑ, στο οποίο υπαγόταν, κατά την τρέχουσα διαχειριστική περίοδο επελέγη σε κεντρικό επίπεδο η μη εξέλιξη των έργων του προγράμματος αυτού, προκειμένου να ενταχτούν ως γέφυρες στη νέα προγραμματική περίοδο. Πάρα ταύτα ο Δήμος Χαλκιδέων ήταν ανάμεσα σε αυτούς που υλοποίησε έργα στα πλαίσια του προγράμματος αυτού.
Ωστόσο ο κ. Παγώνης ουδέν ανέφερε για το ενταγμένο έργο της Λεωφόρου Καραμανλή που δημοπρατήθηκε στις 11/7/2014 προϋπολογισμού 2.313.909,70 ευρώ, για το οποίο ανεύθυνα στην τελευταία τροποποίηση του Προϋπολογισμού, αφαίρεσε το ποσό της ίδιας συμμετοχής.
Συνολικά κατά την περίοδο που εμείς υπηρετήσαμε το Δήμο Χαλκιδέων ο προϋπολογισμός των έργων και των δράσεων ανέρχεται στο ποσό των 130 εκατομμυρίων ευρώ.
Τέλος οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ο καθαρισμός της Δημοτικής Αγοράς ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο επειδή ο κ. Παγώνης ανέφερε μεγέθη και ποσά, οφείλουμε να τον ενημερώσουμε ότι το μέγεθος στο οποίο αναφέρεται (300 τόνοι), ήταν κυρίως σκραπ που οδηγήθηκε με αδιαφανείς διαδικασίες στη ίδια μάντρα όπου οδηγούνται και τα οχήματα του Δήμου που αποσυναρμολογούνται, όπως είχαμε καταγγείλει και επωνύμως για την επιχείρηση αυτή σε προηγούμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
Οφείλει ο κ. Παγώνης να διερευνήσει γιατί δεν συνεδρίασε η αρμόδια επιτροπή εκποίησης αχρήστων αντικειμένων του Δήμου Χαλκιδέων και ποιος ενθυλάκωσε τα σημαντικά αυτά ποσά που αντιστοιχούσαν στην πώληση του σκραπ σε βάρος του Δήμου.
Γ. ΔΕΥΑΧ
Στη συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Δήμαρχος προσπάθησε σκοπίμως, με πραγματικά αμφιλεγόμενα κίνητρα, να παρουσιάσει ότι η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Χαλκίδας (ΔΕΥΑΧ) δήθεν έχει τεράστια οικονομικά προβλήματα και κακή φήμη, επιμελώς σιωπώντας για το έργο που έχει επιτελέσει η Καλλικρατική πλέον ΔΕΥΑΧ, για το οποίο και μόνο θα πρέπει να χρησιμοποιείται το επίθετο «τεράστιο».
Η ΔΕΥΑΧ από την εφαρμογή του Καλλικράτη και μόνο ήρθε αντιμέτωπη με τραγικά προβλήματα υποδομών στις άλλες Δημοτικές Ενότητες, τα οποία κλήθηκε από την πρώτη στιγμή να αντιμετωπίσει. Κινούμενη λοιπόν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, με οργάνωση και επίπονη προσπάθεια πέτυχε τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη του ΥΠΕΚΑ) και από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας έργα συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 54 εκατομμυρίων ευρώ, νούμερο πανελλαδικά από τα υψηλότερα, ενώ έχει δημοπρατήσει, συμβασιοποιήσει και εκτελεί ήδη, τα περισσότερα από τα έργα αυτά.
Παράλληλα ουδεμία καθυστέρηση υπήρξε στην εξέλιξη των έργων αυτών καθώς και οι πληρωμές της συμμετοχής της επιχείρησης, ιδιαίτερα ως προς το ΦΠΑ, το οποίο μέχρι τη λήξη της θητείας μας (Αύγουστος 2014) ήταν υποχρέωσή μας να το καταβάλλουμε άμεσα κατά την έκδοση των λογαριασμών προς πληρωμή, για να προχωρήσει και η καταβολή του υπολοίπου ποσού από το ΥΠΕΚΑ και την Περιφέρεια.
Έτσι στις 25/9/2014, που ορίστηκε η νέα πλέον διοίκηση της ΔΕΥΑΧ, με Πρόεδρο τον κ. Δήμαρχο, όλη η Δημοτική Ενότητα Αυλίδας υδροδοτείτο από την ΕΥΔΑΠ και τα έργα της αποχέτευσης σε Ληλάντιο, Αυλίδα, Ανθηδώνα και Αρτάκη ήταν ήδη σε εξέλιξη. Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται και η β΄φάση του Συστήματος Τηλεελέγχου-Τηλεχειρισμού με την επέκταση του έργου σε όλες πλέον τις Δημοτικές Ενότητες, καθώς η πρώτη που αφορά στη Χαλκίδα έχει ήδη ολοκληρωθεί. Το έργο αυτό, ενταγμένο σε πρόγραμμα χρηματοδότησης από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ, καθιστά τη ΔΕΥΑΧ πρωτοπόρα και πρότυπο πανελλαδικά στα συστήματα αυτά
Σχετικά δε με την οικονομική κατάσταση της ΔΕΥΑΧ, αυτή μόνο ως υγιής μπορεί να χαρακτηριστεί. Παρά τις μεγάλες υποχρεώσεις σε δάνεια και προμηθευτές που κυρίως κληρονομήσαμε από την Καλλικρατική συνένωση, η επιχείρηση παρουσιάζει μία συνεχή ταμειακή ροή σε πληρωμές έργων και προμηθευτών, ενώ η υποχρεώσεις είναι όλες ρυθμισμένες και καταβάλλονται, χωρίς κανένα πρόβλημα ανάλογα με τις ρυθμίσεις αυτές. Συγκεκριμένα το ταμειακό διαθέσιμο της 25ης/9/2014, ημερομηνία κατά την οποία έγινε η αλλαγή της διοίκησης της ΔΕΥΑΧ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ήταν 922.145 ευρώ, δυνάμενο να καλύψει πλέον των τριών μισθοδοσιών. Σημειωτέον ότι πρόκειται για επιχείρηση, η οποία έχει καθημερινά έσοδα και ροή συνεχή ως προς τις εισπράξεις της, τα οποία με την ορθή διαχείριση δύνανται να καλύψουν όλες τις υποχρεώσεις της.
Ο κ. Δήμαρχος στην προσπάθειά του να σκιάσει την καλή εικόνα και την αξιοπιστία της ΔΕΥΑΧ, ανέφερε ως οφειλές της ΔΕΥΑΧ, το πλασματικό ποσό των 12 εκατομμυρίων ευρώ, εμφανίζοντας τις «ενδοοικογενειακές» εκκρεμότητες μεταξύ ΔΕΥΑΧ και Δήμου Χαλκιδέων ως αυτές που ουσιαστικά για αυτόν αποτελούν τα τεράστια προβλήματα! Οι εκατέρωθεν αυτές οικονομικές υποχρεώσεις, που πραγματικά στα νούμερα και μόνο αγγίζουν τα 7 εκατομμύρια ευρώ, δεν επιβαρύνουν ούτε τον Χαλκιδέο πολίτη, ούτε τους προμηθευτές, ούτε την εξέλιξη των έργων.
Πρόκειται για απαιτήσεις πολλών ετών πίσω, για τις οποίες έχει ήδη δρομολογηθεί από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή η τακτοποίησή τους, με τρόπο που να μην επιβαρυνθεί, ούτε η ΔΕΥΑΧ, ούτε ο Δήμος. Στις οφειλές αυτές περιλαμβάνονται τα 4,5 εκατομμύρια ευρώ, τα τοκοχρεολύσια του 1,5 εκατομμυρίου ευρώ και οι 708.000 ευρώ από τη διαχείριση των απορριμμάτων. Σκοπίμως δε απέκρυψε να αναφέρει τις προσαυξήσεις που ήδη έχει χρεώσει ο Δήμος Χαλκιδέων στη ΔΕΥΑΧ από τις άνω αιτίες, οι οποίες φτάνουν σήμερα το ποσό του 1,5 εκατομμύριου ευρώ και τις οποίες βέβαια υπολογίζει για να φτάσει το ποσό των δήθεν οφειλών στα 12 εκατομμύρια ευρώ.
Αντί όμως ο κ. Δήμαρχος να συνεχίσει προς την κατεύθυνση της τακτοποίησης των θεμάτων αυτών, κινδυνολογεί, εμφανίζει τη ΔΕΥΑΧ να χρωστά δήθεν εκατομμύρια ευρώ και παράλληλα αφαιρεί στην τελευταία τροποποίηση του προϋπολογισμού του Δήμου, ποσό άνω των 400.000 ευρώ, που προοριζόταν για την πληρωμή των τελών ύδρευσης στη ΔΕΥΑΧ. Το χρέος αυτό το κάνει «λάστιχο» στα πλαίσια της «δημιουργικής λογιστικής» για να εμφανίζει τη ΔΕΥΑΧ και το Δήμο ως οφειλέτες.
Ως προς τις οφειλές σε προμηθευτές τα νούμερα μιλούν από μόνα τους, καθώς το ποσό μειώθηκε κατά 50% από τα 4 εκατομμύρια (προ Καλλικράτη) στα 2 εκατομμύρια με τη λήξη της θητείας μας, χωρίς να υπάρχει καθυστέρηση πληρωμών στα εκδοθέντα τιμολόγια, ενώ συγχρόνως έχει αποπληρωθεί και η αποζημίωση για την απαλλοτρίωση της νήσου Πασσά ποσού σχεδόν 1,5 εκατομμυρίου ευρώ, που κληθήκαμε εμείς μετά από πολύχρονες δικαστικές διενέξεις να καταβάλουμε.
Ως προς τα δάνεια, που το ποσό τους σήμερα είναι 2,5 εκατομμύρια ευρώ, το ακριβές ποσό ήταν κατά τη σύσταση της Καλλικρατικής ΔΕΥΑΧ 3.358.386 ευρώ, το οποίο αναλύεται ως εξής, 1.624.000 από τον π. Δήμο Χαλκιδέων, 1.855.000 από τον π. Δήμο Ληλαντίων και 273.000 από τον π. Δήμο Νέας Αρτάκης και βέβαια αυτά αποπληρώνονται σε βάθος 15ετίας, πρόκειται δηλαδή για μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις για τις οποίες η ΔΕΥΑΧ καλείται να πληρώνει ετήσια δόση. Κατά τη διάρκεια της δικής μας θητείας δεν λάβαμε κανένα δάνειο!
Κλείνοντας την αναγκαστικά μακροσκελή αναφορά στα οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης ως προς τη μεθόδευση του κ. Δημάρχου να παρουσιάσει ως κακή την εικόνα της ΔΕΥΑΧ, αναφέρουμε μόνο ότι στις απαιτήσεις των 8 εκατομμυρίων ευρώ υπολογίζει και τα 3 εκατομμύρια ευρώ που αφορούν στις τρέχουσες εκδόσεις λογαριασμών των καταναλωτών ως προς τα τέλη ύδρευσης.
Προσπάθειά μας ήταν πάντα η νοικοκυρεμένη οικονομική διαχείριση και η εκπόνηση έργων και δράσεων χωρίς να επιβαρύνεται ο καταναλωτής. Στο πλαίσιο αυτό αναπτύξαμε μεγάλο έργο, χωρίς να προβούμε στη λήψη δανείου και χωρίς να αυξήσουμε τα τέλη της ύδρευσης, έχοντας ένα από τα φθηνότερα τιμολόγια πανελλαδικά.
Ο κ. Δήμαρχος φέρεται σαν να ζούσε μέχρι πρότινος σε άλλη πόλη και κινδυνολογεί, παρουσιάζοντας τη ΔΕΥΑΧ δήθεν ως προβληματική επιχείρηση και πραγματικά μας κάνει να αναρωτιόμαστε ποια η σκοπιμότητα προς τούτο; Σε ποιο «κακό όνομα» αναφέρεται, για μια επιχείρηση που με κόπο και δουλειά από όλα τα στελέχη και τους υπαλλήλους της έφτασε μέχρι το τέλος της θητείας μας να θεωρείται αξιόπιστη και συνεπής ως προς τις πληρωμές της;
Ας απαντήσει ο κ. Δήμαρχος, εφόσον οι προθέσεις του είναι καλές και προς όφελος της επιχείρησης, γιατί οι μηνιαίες εισπράξεις από το ποσό των 895.804,47 ευρώ που ήταν το μήνα Σεπτέμβριο του 2014, έχουν πέσει στα 613.970,90 ευρώ τον Ιανουάριο και 634.321, 85 ευρώ Φεβρουάριο του 2014; Γιατί δεν συνεχίζει το έργο και τις δράσεις μας και δεν υπογράφει τη σύμβαση με τον ανάδοχο για τη διαχείριση της λυματολάσπης, εφόσον ο ανάδοχος έχει ήδη ορισθεί από το Νοέμβριο του 2014;
Aς μας δείξει έμπρακτα τις καλές προθέσεις του και εμείς θα είμαστε μαζί του, στηρίζοντάς τον σε κάθε βήμα ανάπτυξης και προόδου. Δηλώνουμε όμως πως θα μας βρει απέναντι σθεναρά σε οποιαδήποτε ενέργεια ή παράλειψη που σκοπό θα έχει να οδηγήσει τη ΔΕΥΑΧ σε φθίνουσα πορεία.
Κλείνοντας τονίζουμε για μια ακόνη φορά ότι ο συνδυασμός μας και από το θεσμικό ρόλο της Αντιπολίτευσης θα σταθεί αρωγός σε κάθε θετική προσπάθεια για την πρόοδο των εξελισσόμενων έργων και στις δράσεις προς όφελος των πολιτών που αναλαμβάνει η δημοτική αρχή. Δυστυχώς όμως το πρώτο εξάμηνο της θητείας Παγώνη αμαυρώνεται από το ξεπούλημα της ΔΑΡΙΓΚ.
Όποιο έργο και όποια δράση κάνει η δημοτική αρχή δεν μπορεί να ισοσκελίσει την τεράστια ζημιά που έκανε στην πόλη, με την απώλεια 55 στρεμμάτων κοινόχρηστων εγκαταστάσεων, μεταβάλλοντας ουσιαστικά όλο τον πολεοδομικό σχεδιασμό της Χαλκίδας, σε βάρος της πόλης και των επερχόμενων γενεών."