Στοπ στη διέλευση βαρέων οχημάτων στο παράπλευρο οδικό δίκτυο επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Υποδομών - Οπως ορίζει, τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων πρέπει να φέρουν ειδική άδεια, η οποία χορηγείται μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις (λ.χ. εγγύτητα επιχείρησης)...
Σε αντίθετη περίπτωση, οδηγός και ιδιοκτήτης θα πρέπει να καταβάλουν άμεσα από 1.000 ευρώ, ειδάλλως το όχημα θα ακινητοποιείται. Οι εκπρόσωποι των μεταφορικών εταιρειών, πάντως, εκφράζουν την αντίθεσή τους.
Η απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη έρχεται να εξειδικεύσει πρόσφατη ρύθμιση για τον περιορισμό της κίνησης βαρέων οχημάτων στο παράπλευρο των εθνικών οδών δίκτυο.
Η κίνηση των βαρέων οχημάτων στην παλαιά εθνική οδό και σε παραδρόμους –οι οποίοι κανονικά πρέπει να εξυπηρετούν μόνο τις τοπικές μετακινήσεις– έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, καθώς εταιρείες και οδηγοί φορτηγών (και όχι μόνο) προσπαθούν να αποφύγουν την καταβολή διοδίων στην εθνική οδό. Η πρακτική αυτή, όμως, επιδεινώνει τις συνθήκες κυκλοφορίας (και αυξάνει τις πιθανότητες ατυχημάτων) στα χωριά τα οποία διασχίζει η παλαιά εθνική οδός, ενώ επιταχύνει την καταστροφή του παράπλευρου δικτύου (φαινόμενο πολύ κοινό στην Αττική).
Σύμφωνα, λοιπόν, με την απόφαση, κάθε όχημα άνω των 3,5 τόνων θα πρέπει να φέρει ειδική άδεια διέλευσης (διάρκειας 4 ετών) για να κινηθεί στις παράπλευρες οδούς. Δικαίωμα στην άδεια έχουν όσοι είναι μόνιμοι κάτοικοι του πλησιέστερου ή ενός γειτονικού στο σημείο διέλευσης δήμου, όσοι εμπλέκονται σε δημόσια ή ιδιωτικά έργα ή αγροτοκτηνοτροφικές δραστηριότητες στην περιοχή.
Επίσης, εξαιρούνται τα φορτηγά που ανήκουν σε επιχειρήσεις με έδρα κοντά στο παράπλευρο στις εθνικές οδούς δίκτυο, τα ΚΤΕΛ, τα οχήματα μεταφοράς μαθητών και τα τουριστικά λεωφορεία.
Μάλιστα, ορίζονται νέα, υψηλότερα πρόστιμα για τους παραβάτες: θα πρέπει να καταβάλλονται επιτόπου 1.000 ευρώ τόσο από τον ιδιοκτήτη όσο και τον οδηγό του οχήματος. Ειδάλλως, η τροχαία θα ακινητοποιεί το όχημα μέχρι την αποπληρωμή του προστίμου. Η απόφαση έχει άμεση ισχύ.
Σύμφωνα με την "Καθημερινή", οι μεταφορικές εταιρείες, πάντως, εξέφρασαν την αντίδρασή τους στη ρύθμιση, κατηγορώντας εμμέσως πλην σαφώς το υπουργείο ότι δρα προς όφελος των ιδιωτών που εισπράττουν τα διόδια στις εθνικές οδούς.
«Tα μέτρα αυτά δυσχεραίνουν ή/και αποκλείουν την εκτέλεση μεταφορικού έργου σε όλο το παράπλευρο/παραλλαγμένο οδικό δίκτυο της χώρας και επιβαρύνουν 27.000 δημόσιους μεταφορείς με κόστη τα οποία αδυνατούν να υποστηρίξουν. Τους εξαναγκάζουν δε να διέρχονται μόνον από τους αυτοκινητοδρόμους για τους εισπρακτικούς σκοπούς των παραχωρησιούχων εταιρειών», αναφέρει σε υπόμνημά του προς τον υπουργό το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ).
Οπως επισημαίνει το συνδικάτο, δεν έχει ληφθεί μέριμνα για όσους χρησιμοποιούν το παράπλευρο δίκτυο με σκοπό τη φόρτωση προϊόντων, καθώς μέχρι να παραλάβουν φορτίο δεν θα έχουν δελτίο αποστολής.
«Δεδομένου ότι η συντριπτική πλειονότητα των μελών μας αγνοεί τα μέτρα αυτά, η άμεση συνέπεια θα είναι να ακινητοποιηθεί τεράστιος αριθμός φορτηγών αυτοκινήτων τις επόμενες ημέρες», καταλήγει ζητώντας τρίμηνη αναβολή στην εφαρμογή της απόφασης.