Θυμίζουμε ότι με τρεις διατάξεις που συμπεριλαμβάνονται στον νόμο 4714 ανάμεσα στ' άλλα καταργούνται οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας σε κατώτερα πληρώματα, καθώς και των ειδικοτήτων του ανθυποπλοιάρχου και Γ' μηχανικού στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας με ελληνική σημαία άνω των 3.000 ΚΟΧ, σύμβαση που ίσχυσε από το 1944 και η οποία κατοχύρωνε μισθούς και εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών.
Θα εφαρμόζονται, όπως αναφέρεται στον νόμο, οι «διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις», δηλαδή τα μισθολόγια της ΙΤF (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών). Επίσης δίνει το δικαίωμα στους πλοιοκτήτες να ναυτολογούν αλλοδαπό ναυτικό στη θέση του Α' πλοιάρχου, «όταν δεν προσφέρεται Ελληνας πλοίαρχος», και επιβάλλει ρυθμίσεις που καθορίζουν τις εκλογικές διαδικασίες στα ναυτεργατικά σωματεία.
Τα 13 ναυτεργατικά σωματεία είναι: Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Ε.Ν. (ΠΕΜΕΝ), Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Ε.Ν. (ΠΕΝΕΝ), Πανελλήνια Ενωση Αρχιθαλαμηπόλων – Θαλαμηπόλων Ε.Ν., Πανελλήνια Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν. «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Πανελλήνια Επαγγελματική Ενωση Μαγείρων Ε.Ν. (ΠΕΕΜΑΓΕΝ), Πανελλήνια Ενωση Ηλεκτρολόγων – Ηλεκτρονικών Ε.Ν., Πανελλήνιος Σύνδεσμος Οικονομικών Αξιωματικών Ε.Ν., Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών ΜΕΚ Ε.Ν., Πανελλήνια Ενωση Φροντιστών Ε.Ν., Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Τροφοδοσίας Ε.Ν., Πανελλήνια Ενωση Ναυτών M/S - Π/Κ - Ο/Γ, Πανελλήνια Ενωση Πρακτικών Πλοιάρχων – Κυβερνητών Ε.Ν.